گزارش و تحلیل

آندره کارلوف: فرد حرفه‌ای و انسان دارای خویشتنداری بزرگ

© AFP 2023 / DEPO PHOTOS Andrey Karlov
Andrey Karlov - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حالا همکاران و دوستان در باره آندره کارلوف صحبت می کنند و می‌گویند که او فرد حرفه‌ای بالاترین سطح و انسان دارای خویشتنداری بزرگ بود. فقط یک دقیقه قبل از ترور او در حال سخنرانی در نمایشگاه عکس «روسیه به چشم ترک ها» در مرکز هنر معاصر در آنکارا بود.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا ولادیمیر چیژوف گفت

«وقتی من خبر تیراندازی را شنیدم باور نکردم. بویژه به خبر بعدی کشته شدن او باور نکردم. ما در یک سال وارد آموزشگاه شدیم و او را خوب می شناختم. من در بخش غربی تحصیل کردم و او در بخش شرقی. چیزی که رخ داد با تصورات ما در باره منطق، حقوق بین‌المللی و موازن اخلاقی در یک جا نمی گنجد».

سفیر بریتانیا ریچارد مور در ترکیه گفت که کارلوف کارشناس حرفه‌ای و آدمی آرام و بدون پیشداوری بود».

قتل سفیر روسیه در ترکیه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
قتل سفیر روسیه در ترکیه
همکاران او یکصدا می‌گویند که او یک دیپلمات برجسته بود. آلکساندر لوکاشویچ نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: «وقتی آن ترور را دیدیم احساسات ما متلاطم می شد. البته آندره گنادییویچ انسان خودویژه ای بود. او خیلی آرام و هشیار بود. اعمال دیپلماتیک او سنجیده بود، او هرگز با ابراز واکنش عجله نمی کرد. واکنش‌های او همیشه درست، دقیق و موزون بود. مسلماً این حادثه یک فاجعه بزرگ برای کل سرویس دیپلماتیک و سراسر کشور ما است. حالا نمایندگان همه کشور ها در سازمان امنیت و همکاری اروپا به ما نامه‌های حاوی احساسات همدردی ارسال می کنند. آن‌ها همتایانی از ترکیه، آمریکا و آلمان هستند. نماینده آلمان که حالا صدر این سازمان است در زمان خود با کارلوف در ترکیه کار کرده بود».

همکاران کارلوف به یاد می‌آورند که ماموریت به ترکیه از بسیاری لحاظ برای او غیره مترقبه بود. او مؤسسه روابط بین‌المللی و آکادمی دیپلماسی روسیه را تمام کرد و کارشناس در امور آسیای شرقی بود. بیش از 5 سال سفیر در جمهوری دموکراتیک خلق کره بود و پس از بازگشت مدیر دپارتمان کنسولی وزارت خارجه روسیه شد. لوکاشویچ خاطرات خود را ادامه داده گفت:

«من یادم هست که یک زمان به اتاق من آمد و گفت: برایم پیشنهاد می‌کنند که ترکیه بروم. اصلاً یک راستای دیگری است و اما من کارشناس خاور شرقی هستم. مگر ارزشی دارد که بروم؟ اگر در کره کار نکنم بهتر است که در کشوری در جنوب شرقی آسیا کار کنم، مثلاً در مالزی، سنگاپور، اندونزی و غیره. من به او گفتم که بر عکس جالب است که نیروی خود را در یک منطقه دیگر تجربه کنی. و او به آنجا رفت و با رضامندی کار کرد. برایش بسیار سخت بود وقتی روابطمان بهم خورد».

آندره کارلوف در خصوص این دوره روابط روسیه و ترکیه همواره بطور دیپلماتیک و با خویشتنداری صحبت می‌کرد و تأکید می‌نمود که دو ملت صرف نظر از موقعیتی که باشد باز هم بهم دیگر نزدیک هستند. وی با تبسم اعتراف می‌کرد که کار زیاد شد و

Russian Ambassador to Turkey Andrey Karlov - اسپوتنیک ایران
اخبار لحظه به لحظه در باره ترور سفیر روسیه در آنکارا
 گاهی مجبور است شب و روز کار کند. وی در مصاحبه مطبوعاتی ماه فوریه 2016 گفت که کار سفارتخانه روسیه بیشتر شد و دیپلمات های ما با آگاهی از اهمیت کارشان زحمت می‌کشند. وی افزود: عرض کنم که شاید 31 دسامبر من آخرین سفیر خارجی در وزارت خارجه ترکیه بودم و هنگامی که نزدیکی های ساعت 7 از ساختمان بیرون می آمدم در آنجا به نظرم نه تنها خارجی ها بلکه ترک ها هم نبودند.

آندره کارلوف در همین مصاحبه راجعبه اهمیت پیوند های فرهنگی صحبت کرد و در باره برنامه‌های آموزشی مشترک و نمایش‌های تئاترها و ترتیب دادن نمایشگاه ها سخن گفت که به شهروندان دو کشور امکان می‌دهند به گفت و گوی های مهم بین ملت‌ها ادامه دهند. به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آندره کارلوف برای دریافت نشان دولتی معرفی خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала