گزارش و تحلیل

آمریکا در سوریه بدنبال چیست؟

© Sputnik / Ali HassanСитуация в восточном Алеппо
Ситуация в восточном Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به قلم مصطفی مطهری دکتری علوم سیاسی

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا بعد از اعلام این خبر که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا محدودیت‌های تحویل سلاح به شورشیان سوری را کاهش داده، با طرح این موضوع که واشنگتن نمی‌تواند تضمین کند سلاح‌هایی که به شورشیان سوری می‌دهد، به دست کسان دیگری از جمله گروه تروریستی داعش نرسد، عملا بر به توصیف و تشریح کمک رسانی ها تسلیحاتی کشورش به شورشیان اعم از «میانه رو» و «تندرو» اشاره کرد.
در واقع آنچه که در این راستا دارای اهمیت اساسی از موضوع نقش حمایتی آمریکا از معارضان مسلح در سوریه است اعتراف رسانه ای صاحب منصبان و دستگاه های مربوطه در آمریکا به روند مداخله در این کشور است که بطور مستقیم با پذیرش نقش داشتن آنها در کمک کردن به تروریست ها می باشد. روندی که فارغ از جریان رسانه ای آن می تواند بر شرایط نبرد و میدان نزاع میان گروه های درگیر در آن تاثیر بسزایی داشته باشد. بطوریکه بنا بر گفته ها و شواهد موجود در این زمینه با توجه به عملکرد ایالات متحده آمریکا در ارتباط با نقش معروفی که در حمایت از تروریسم در سوریه ایفا می‌کند می توان ادعا کرد که آمریکا با ارسال تسلیحات بیشتر، به دنبال طولانی شدن بحران در سوریه و تحمیل شرایط بازی به نفع تروریست ها در سوریه است.
معذلک ایالات متحده آمریکا و صاحب منصبان آن با توجه به اهداف و برنامه هایشان در منطقه بویژه در سوریه بحران زده با این ادعا که حتی با وجود آنکه حمایت آمریکا از شورشیان میانه رو سوری تحت نظارت «محتاطانه» صورت می‌گیرد اما این برای هرکسی سخت است که با اطمینان کامل درباره این کمک‌ها و جهت و دستیابی به آنها صحبت کرد. اما از نظر این مجریان و استراتژیست های طراح آمریکایی باید این «کار سخت» انجام شده توسط آمریکا و «این گروه‌ها» (معارضان مسلح دولت سوریه) که در راستای تلاش برای «برگرداندن ثبات» به شهرها در سوریه است را تحسین کرد.
معهذا اصرار بر حمایت تسلیحاتی از تروریست ها در سوریه از سوی آمریکا، موجب شده است تا ترکیه و دولت قانونی سوریه با گوشزد کردن عواقب این عملکرد غیر مسئولانه از سوی ایالات متحده آمریکا با نقطه نظرات متفاوت از موضوع مبارزه و نبرد در سوریه به آن واکنش نشان دهند. بطوریکه درباره مواضع ترکیه نسبت به عملکرد آمریکا در سوریه می توان این را بیان کرد که از جمله اهداف و دلایل ترکیه در این مورد جلوگیری از شکل گیری موانع جدید بر سر راه ترکیه در سوریه است که ترکیه از همان آغاز بحران در سوریه بطور عام از طریق حمایت نیابتی از معارضان تا ورود مستقیم نظامی به خاک سوریه در لوای عملیات موسوم به «سپر فر ات» برای آن تلاش کرده است را با چالش روبرو سازد. از سوی دیگر ترکیه با ترس از این که مبادا این کمک های تسلیحاتی در دسترس کردهای سوریه قرار گیرد به موضوع کمک رسانی تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا با دیده تشکیک نگریسته و به عنوان یک چالش خطرآفرین به آن واکنش نشان داده است.
اما بررسی این موضوع از بعد رفتار واکنشی دمشق بر حول محور بازگرداندن امنیت و پایان دادن به بحران در سوریه قابل تحلیل است. در واقع دولت سوریه با واکنش اعتراضی به روند کمک تسلیحاتی آمریکا به تروریست ها در شرایط تفوق میدانی و پیروزی های متوالی ارتش و نیروهای مردمی سوریه در جبهه های مختلف بویژه حلب، پیاده سازی پروژه مذکور در سوریه از سوی آمریکا را جریانی در جهت تغییر دادن شرایط میدانی در سوریه به سود تروریست ها از یکسو و نجات تروریست ها از شرایط ایجاد شده بن بست وار رو به سقوط در سوریه از سوی دیگر است.
کوتاه سخن اینکه شرایط تقویتی تسلیحاتی بیان شده از سوی آمریکا برای کمک رسانی و پشتیبانی از تروریست ها در نبرد با ارتش سوریه و نیروهای مردمی و مقاومت در این کشور بیانگر بوجود آمدن شرایط روبه وخامت برای تروریست ها و حامیان آنها در سوریه است. در واقع شکست های وارد شده پی در پی در سوریه به تروریست ها از سوی ارتش و جبهه مقاومت مردمی در سوریه و متحدان آنها بستر ها را برای اجرای رفتار های غیر منطقی و بدور از عقلانیت حصولی و استعلایی از فهم امنیت و ثبات از سوی آمریکا برای حمایت تروریست ها از یکسو و جلوگیری از اتلاف هزینه های انجام گرفته از سوی دیگر یعنی سرنگونی بشار اسد و دولت سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت است.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала