اقتصاددانان با آموزش و پرورش آشتی کنند/ دانش آموزان زیر خط فقر در ایران

© REUTERS / Raheb Homavandiآغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی
آغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک پژوهشگر اقتصاد آموزش‌وپرورش گفت:‌ درصد خانوارها با مخارج آموزشی ماهانه کمتر از هزار تومان برای هر فرزند دانش آموز برای استان بوشهر نزدیک به ۴۹ درصد، برای استان کردستان نزدیک به۵۵ درصد و در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به۷۰ درصد است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم- میثم هاشم خانی در دومین همایش توسعه عدالت آموزشی با محور «پیش دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار» اظهار کرد: ضروری است اقتصاددانان با آموزش و پرورش آشتی کنند؛ در چنین شرایطی از محکومیت کودکان مناطق محروم به محرومیت و فقر مادام‌العمر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: سهم بهینه بودجه آموزش‌و پرورش از تولید ناخالص ملی باید محاسبه و میزان بهینه تمرکز بر سیاست‌های مدیریتی و بودجه‌ای مشخص شود و نیاز داریم تا جایگاه آموزش و پرورش در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تعیین شود.

این پژوهشگر اقتصاد آموزش‌وپرورش گفت: طبق محاسبات و بر اساس داده‌های خام آمارگیری بودجه سرپرست خانوار به مرکز آمار ایران در سال 94، 44 درصد از افراد بی سواد،  6 درصد تحصیلات دبیرستانی یا دانشگاهی، 15 درصد تحصیلات راهنمایی، 25 درصد ابتدایی یا کمتر از آن را دارا بودند.

هاشم‌خانی با اشاره به وضعیت دوره پیش‌دبستانی عنوان کرد: حدود 67 درصد مردودی‌های سال اول و دوم دبستان در9 استان دو زبانه متمرکز است که 22  درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است همچنین در 9 استان دوزبانه با یک درصد رشد پوشش پیش دبستانی در سال بعد سه دهم درصد از مردودی‌های سال اول دبستان کم شده است راه‌حل برون رفت از این موضوع هدف‌گذاری شفاف، پایش شفاف و گزارش‌های آماری عمومی سالانه و تمرکز بیشتر بر پروژه‌های تاثیرگذار از طریق ارزیابی اثرگذاری است.

وی ادامه داد: در فقیرترین دهک درآمدی هزینه سالانه آموزش کودکان در سال 93، 401 هزار ریال و در سال 94، 392 هزار ریال بوده است همچنین درصد خانوارها با مخارج آموزشی ماهانه کمتر از هزار تومان برای هر فرزند دانش آموز برای استان بوشهر نزدیک به 49 درصد، برای استان کردستان نزدیک به55 درصد و در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به70 درصد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала