گزارش و تحلیل

واکسن جاویدان

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن
واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکسن جاویدان در روسیه ساخته می شود.

گروه علمی از موسسه علمی — پژوهشی سراسری ویروس شناسی  و میکروب شناسی دامپزشکی  روسیه در پروژه بین المللی  ساخت  واکسن جاویدان شرکت خواهد کرد. بر طبق ایده جدید، جانور واکسینه  در آینده بتواند باصطلاح باقی جانوران را « مبتلا» به واکسن دریافتی کند.  در صورت موفقیت، این روش  امکان  افزایش کارایی  واکسن  ها را فراهم می سازد. اما بعید است در  سالهای  نزدیک این واکسن ساخته شود.

دانشمندان موسسه علمی — تحقیقاتی  قصد دارند واکسن « جاویدان» را برای  جانوران نشخوارکننده: گاو، بز و گوسفند بسازند. ویروس زنده  ولی ضعیف که بخوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و  بطور شرطی  امن است و فقط در بین یک نوع از جانوران در حال گردش است  به واکسن « ناقل»  مبدل می شود  و  عناصر ژنتیک را  به آن  اضافه می کنند  که باعث تحریک سنتز پروتئین ها خواهد شد که مسئول دفاع از جانور در مقابل این یا آن  بیماری است. اینگونه ژن ها برای یکسری  کامل از ویروس ها آشنا هستند.  آنها جمع و جور و براحتی شبیه سازی می شوند  و در ویروس ناقل جا می گیرند.

دنیس کالباسوف مدیر موسسه علمی — پژوهشی  معتقد است  که  این طرح بطور کامل  ساختار  تمام عرصه  بیوتکنولوژی را تغییر می دهد.

وی در تفسیر  این روش جدید گفت: « به برکت  یکبار واکسینه ، بسیاری از ویروس ها ناپدید می شوند و به این دلیل  تقاضا برای  یکسری کامل از  واکسن ها کاهش می یابد  که هم اکنون  هرسال و چند بار مورد استفاده قرار می گیرند».

در موسسه مذکور برای  ساخت واکسن برای جانوران  در حال حاضر از  ویروس اصلاح شده ORF استفاده می شود. از این ویروس برای  ایمن کردن بدن گوسفند ها در مقابل ابتلا به طاعون استفاده می کنند.

ایده ساخت اینگونه واکسن ها در آمریکا نضج گرفت. دانشمندان موسسه علمی — پژوهشی  از سال 2014 با همکارانی از  یکسری از دانشگاه های آمریکا — ایلینویس، نبراسکی و کونکتیکوت — همکاری  می کنند.  متخصصان روسیه عمدتا آزمایشات روی جانوران  را به انجام می رسانند، زیرا بر طبق قوانین  روسیه سازماندهی اینگونه آزمایشات آسان تر از  آمریکاست.  این پروژه از طرف بنیاد خانوادگی  گیتس — بیل و  ملیندا- تأمین می شود.  این طرح در چارچوب  مبارزه با  فقر در کشورهای آفریقایی  صورت می گیرد که در آنجا  بدشواری می توان هنگام حمل و نقل داروها ، دمای ضروری  را تأمین کرد.  به این دلیل قیمت  واکسن ها بیش از  هزینه ساخت آن می شود.

الکساندر مالوگولوکین  در باره واکسن جاویدان گفت: « تصور کنید که شما در کلینیک این واکسن را می زنید و وقتی به خانه می آئید از راه هوا دیگر اعضای خانواده شما واکسینه می شوند.  متأسفانه مردم  حاضر نیستند در چنین آزمایشی شرکت کنند اما در  دامپروری  می توان این روش را آزمایش کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала