گزارش و تحلیل

زندان های محرمانه سیا

© AFP 2023 / Saul Loebسازمان سیا
سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افغان ها شکنجه می شوند.

دادگاه بین المللی کیفری  اعلام کرد  اسنادی که به این دادگاه رسیده است گواه آن است  که کارمندان « سیا»  شهروندان افغانستان را در زندان های  محرمانه « سیا» مورد شکنجه  قرار می دهند.

 یکی از دادستان های دادگاه بین المللی کیفری،  به رسانه ها گفت که  اسنادی به دست  دادگاه افتاده است  که  افراد بیگناه مورد شکنجه قرار گرفته اند.  وی گفت که  نظامیان آمریکایی در افغانستان  افراد را تحت بهانه   همکاری آنها با طالبان  و یا « القاعده» بازداشت کردند  و آنها را به زندان های محرمانه  فرستادند که در آنجا مورد شکنجه قرار گرفتند.

کارمند دادگاه بین المللی کیفری  اعلام نمود  که در زندان های  « بقرام»  و فرودگاه « قندهار»  در  هیلمند  و دیگر زندان های  محرمانه،  نظامیان آمریکایی  برخورد بربرمنشانه ای نسبت به  افراد بیگناه افغانی اعمال می کنند.

 در عین حال، یکی از  نظامیان عالیرتبه آمریکایی که  نخواست نامش فاش شود  اطلاع داد که 20  زندان محرمانه  در افغانستان وجود دارد که توسط نظامیان آمریکایی اداره می شوند.  مواردی به ثبت رسیده است که  زندانیان زیر شکنجه جان سپردند و یا در نتیجه  برخورد  وحشیانه  سلامتی خود را از دست داده اند.

 شایان ذکر است که اواسط ماه نوامبر ، دادگاه  بین المللی  کیفری اعلام کرد ثبوت جدی ارتکاب  جنایات  جنگی نظامیان آمریکا و از جمله شکنجه افراد بیگناه  در افغانستان وجود دارد.دادگاه بین المللی کیفری در حال بررسی  آغاز بازرسی بزرگ مقیاس در این خصوص است.  بهرحال،  فتح بنسو  دادستان دادگاه بین المللی کیفری  فهماند  که چنین پیشرفت حوادث محتمل است.

در گزارش سالانه  دادگاه بین المللی کیفری  که به بازرسی های  مقدماتی اختصاص دارد  از جمله در بخشی که به عملکرد آمریکا و سیا مربوط می شود آمده است:

«اطلاعات  موجود، ثبوت کافی آن است که نظامیان آمریکایی در  جریان بازپرسی ، زندانیان  را  شکنجه داده ، آنها را مورد تحقیر و تجاوز قرار داده اند».

  نظامیان نیروهای  مسلح آمریکا  در خاک افغانستان از اول ماه مه سال 2003 تا  31  ماه دسامبر  سال 2014 میلادی،    دست کم 61  زندانی را شکنجه دادند. این زندانیان با برخورد خشن  و تحقیرآمیز نظامیان آمریکایی روبرو شدند.  اکثر این موارد  در سال های 2004-2003 رخ داده است.

کارمندان سازمان « سیا» در خاک افغانستان  و خاک دیگر کشورهای عضو ائتلاف (لهستان، رومانی و لیتوانی) از  دسامبر سال 2002  تا ماه مارس سال 2008  دست کم 27 زندانی را شکنجه  دادند، تحقیر کردند و مورد تجاوز قرار دادند. اکثر این موارد  در سال های 2004-2003 رخ داده است».

در گزارش آمده است: « این  جنایات مفروض تخلفات از سوی اشخاص  جداگانه به حساب نمی آید. آنطور که گفته شد، آنها به عنوان بخشی از تکنیک های بازجویی تأییدشده،  انجام شده اند  که هدف آنها دریافت  اطلاعات از زندانی بوده است ».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала