گزارش و تحلیل

روسیه و ایران: تداوم گفتگوهای تجاری

© Alexey Boitsov /  مراجعه به بانک تصاویر Астраханский кремль на закате
Астраханский кремль на закате - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چارچوب سومین نمایشگاه تخصصی تجاری – صنعتی «ایران – 2016» نشست تجاری ایران و روسیه برپاشد. بیش از 200 تاجر ایرانی با همکاران روس خود به بحث و گفتگو حول چشم انداز همکاری های تجاری دو کشور، اجرای پروژه های مشترک، راه های حل مشکلاتی که مانع از توسعه روابط تجاری می شود و همچنین مسایل پیش روی محافل تجاری دو کشور نشستند.

اتاق تجارت و صنعت فدراسیون روسیه در آستاراخان برگزار کننده این نشست بود و ضرورت برگزاری آن کاملا بر همه روشن است. روسیه وایران به طور فعال حجم تجارت و گردش کالا را بین دو کشور توسعه و افزایش می دهند، با این حال مشکلاتی در مسیر راه تجارت دو کشور وجود دارد. تاتیانا شاتییوا معاون اول رییس اتاق تجارت و صنعت آستاراخان می گوید که نشست را به همین منظور برپا کرده اند تا دو طرف با هم در ارتباط باشند و به صورت بی تو بی در میزگردها به بحث و بررسی مشکلات نشسته و تماس ها را در آینده ادامه دهند. وی در ادامه توضیح می دهد:

«برپایی نمایشگاه های سالانه کالاهای تولیدکنندگان ایرانی در آستاراخان از گذشته مرسوم بوده است. در این نمایشگاه همیشه نشست های مشابهی برگزار می شود. امسال علاوه بر شرکت کنندگان معمول ایران، ظرفیت های بسیار بالای استان تهران نیز معرفی شد.
نشست در واقع فضایی برای ایجاد همکاری، یافتن شریک و همکار و همچنین گفتگوهای مستقیم دو طرف است. امسال علاوه بر تجاری که هرساله از آستاراخان شرکت می کردند، بیش از 50 شرکت کننده از سایر مناطق روسیه داشتیم. مسکو، پادولسک، وارونژ، راستوف — نا دون، ولگاگراد و دیگر مناطق حضور داشتند. معمولا مناطق جنوبی روسیه در این نمایشگاه حضور داشتند، اما امسال فرمت را کمی تغییر داده و فضا را گسترده تر کردیم. به همین خاطر از مناطقی همچون داغستان هم در این برنامه بودند.
برنامه ما این بود که در نشست ارتباطات مستقیم ایجاد کنیم. در پایان برنامه نشست های بی تو بی بین شرکت ها ترتیب دادیم. امسال هم در نمایشگاه فضای بزرگی را برای گفتگوهای مستقیم بین شرکت کنندگان ایجاد کردیم تا این تماس ها در آینده ادامه پیدا کنند. بسیاری از شرکت کنندگان ایرانی بدون غرفه در محل حاضر شدند و ما فضای بخصوصی را برای سهولت آشنایی آنها با سایر شرکت ها اختصاص دادیم».


کنستانتین مارکلوف رییس دولت منطقه آستاراخان می گوید:

«برگزاری چنین برنامه هایی فقط برای تجار مفید نیست. این کار به حل بسیاری از مشکلات کمک کرده و چشم انداز همکاری های دو کشور را بهتر می کند. مهمانان ایرانی حاضر در نشست متوجه آینده تعاملات دو کشور در تجارت، اقتصاد، صنعت کشتی سازی، محصولات پتروشیمی، آموزش و کشاورزی و گردشگری نیز می شوند».


مارکلوف در ادامه توضیح می دهد: «ما آماده ارایه امکانات به شرکای ایرانی خود هستیم تا مراکز لجستیک برای گسترش صادرات و واردات ایجاد شده و با استفاده از کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال — جنوب» مسیرهای دریایی و زمینی راتوسعه دهیم. این کار باعث فعال شدن کریدوری می شود که ایران و منطقه آستاراخان حلقه های اصلی آن هستند. می خواهم تاکید کنم که چشم انداز مرکز لجستیک در آستاراخان نه تنها از نقطه تامین امکانات و فرصت های تجاری که حتی توسعه نهادهای واحد پولی، ایجاد بانک های جدید تخصصی، موسسات پولی — اعتباری برای ارایه خدمات پولی بین دو کشور کاملا مفید است. نمونه موفق این قبیل همکاری ها افتتاح شعبه «میر بیزنس بانک» در منطقه آستاراخان بوده است».
طرف ایرانی نیز بر اهمیت نشست حاضر تاکید کرده و نسبت به منطقه اقتصادی «لوتوس» در روسیه توجه نشان داده است. لوتوس منطقه ای برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری است که از نظر حقوقی جایگاه ویژه ای دارد. این منطقه از نظر پرداخت مالیات و امور گمرکی به سرمایه گذاران فرصت های خاصی را می دهد و علاوه بر این، امکان دسترسی به زیرساخت های مهندسی، حمل و نقلی و تجاری را تضمین می کند.
محمد امامی امین — معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران ضمن حضور در این برنامه به خبرنگار اسپوتنیک گفت:


تجار ایرانی که در نشست حضور داشتند و سایر افراد به حل مسایل، بویژه مسایل مرتبط با بخش بانکی در نشست تجاری امید زیادی بسته اند. خانم نعیمه موسوی تاجر اهل آذربایجان شرقی و مدیر کل شرکت تجاری بزرگ «کارات» از ایران به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

انتظار می رود که گفتگوها حول موضوع توسعه همکاری های تجاری بین مناطق ایران و روسیه در آینده نزدیک ادامه پیدا کند، تا ضمن برطرف کردن مشکلاتی که مانع از توسعه گردش کالا بین دو کشور می شود، چشم انداز برنامه های ایران و روسیه نیز در بخش تجارت و اقتصاد بهتر شود. محالف تجاری ایران و روسیه در چارچوب نشست کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی — تجاری ایران و روسیه در تهران به ادامه گفتگوها خواهند پرداخت. این برنامه روز 13 دسامبر برگزار خواهد شد و رادیو اسپوتنیک آن را به طور کامل گزارش خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала