گزارش و تحلیل

طرح جدید عربستان بر علیه ایران

© AFP 2023 / Hassan Ammar ریاض
ریاض - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چند هفته اخیر اخبار زیادی مبنی بر ایجاد اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به گوش می رسید اما خروجی اجلاس اخیر سران این کشورها نشان می دهد که این طرح همانند طرح های قبلی برای مقابله با ایران با بن بست مواجه شد.

بر کسی پوشیده نبود که عربستان سعودی تلاش داشت با این طرح توانمندی، مخصوصا نظامی، همه این کشورها را جمع کند تا بلکه بتواند به این شکلی جبهه ای واحد بر علیه ایران تاسیس کند. اما از همان ابتدا مشخص بود که این کشورها با طرح عربستان سعودی همراه نیستند.
ملک سلمان مجبور شد خود به تک تک این کشورها سفر کند تا رهبران این کشورها را متقاعد نماید عضو این اتحادیه شود و از همان ابتدا عمان را از این سفر ها مستثنی کرد چون می دانست عمان به هیچ وجه با چنین اتحادیه نظامی ای بر علیه ایران همکاری نخواهد کرد.
به جز بحرین بقیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم استتقبال چندانی از این اتحادیه نظامی نداشتند و ترجیح دادند که اتحادیه مذکور فعلا در همان چهارچوب شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باقی به ماند.
مشکل اصلی عربستان در این است که معمولا حاضر نیست واقعیت ها را بپذیرد و تلاش دارد با زور خواسته خود را بر دیگران تحمیل نماید. شاید بتوان گفت دلیل اصلی این ماجرا به اینجا بر می گردد که رهبران این کشور از کودکی آموزش دیده اند که امر و نهی کنند و همه از آنها اطاعت کنند و توقع دارند دیگر کشورها هم مانند نوکران و چاکرانشان از آنها اطاعت کنند. هنوز متوجه نشده اند که مشاوران غربی آنها فقط برای غارت اموالشان به چاپلوسی از آنها می پردازند.
واقعیت این است که قطر با سیاست های عربستان سعودی مخالف می باشد. امارات عربی متحده اخیرا از این سیاست ها مخصوصا پس از ماجرای جنگ یمن تلاش کرده فاصله بگیرد. کویت اخیرا انتخابات پارلمانی خود را تجربه کرده و شرایط سیاسی داخلی اش به آن اجازه نمی دهد وارد ماجرا جویی های عربستان سعودی شود البته از همان ابتدا هم تلاش داشت از ماجراجویی های عربستان سعودی دوری کند. عمان هم که از همان ابتدا از ما جرا مستثنا بود.
علیرغم همه فشارهای عربستان سعودی بر این کشورها اینان هنوز در ایران سفارت خانه دارند و رابطه خود با ایران را قطع نکرده اند. عمان در حد سفیر و دیگران در حد کاردار. کویت و قطر سفرای خود را برای مشورت فرا خوانده اند ، یعنی هنوز روابط خود با ایران را حفظ کرده اند، و تنها امارات در قبال حمله به سفارت عربستان سعودی واکنش نشان داده و رابطه خود را به سطح کاردار تقلیل نموده.
این ماجرا نشان می دهد که همه اختلافات فیما بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی خلاصه می شود و دیگران فقط به دلیل واهمه از برادر بزرگتر فعلا سکوت اختیار نموده اند.
سخنان امیر کویت در جلسه افتتاحیه سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نشان می دهد که صدای دیگری در میان این کشورها نیز شنیده می شود. صدایی که از این خصومت و مصیبت های آن خسته شده و خواهان حل و فصل ماجرا می باشد. شاید بتوان گفت چون وی از دیگران کار کشته تر و پخته تر بود جسارت کرد در مقابل برادر بزرگتر یعنی عربستان سعودی چنین سخنرانی ای را به زبان آورد اما به هر حال وی حرف دل اکثریت حضار را نیز مطرح کرد.
قبل تر امیر قطر نیز پیشنهاد گفتگو میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را مطرح کرده بود اما نه در اجلاس سران.

Премьер-министр Великобритании Тереза Мэй на саммите Совета сотрудничества арабских государств Персидского залива в Бахрейне - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران کد رمز گاوصندوق عربهای خلیج فارس
با توجه به شرایط جهان اسلام و جهان عرب می توان گفت عربستان سعودی در شرایطی نیست که بتواند یک اتحادیه نظامی قدرتمند در قبال ایران ایجاد کند و بتواند با استناد به آن معادلات منطقه را بر هم زند.
عربستان سعودی تلاش کرد چنین اتحادیه ای را زمان حمله به یمن ایجاد کند و خود بر کرسی رهبری این اتحادیه بنشیند. رهبران پاکستان و مصر علیرغم اینکه بسیار به کمک های اقتصادی عربستان وابسته بودند به هیچ وجه حاضر نشدند با عربستان سعودی همکاری کنند. ترکیه هم قول همکاری را داد اما همکاری ای در کار نبود. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم رسما اعلام کردند با عربستان سعودی در این ماجرا همپیمان هستند، اما به جز امارات عربی متحده که اخیرا با عربستان در ماجرای یمن دچار اختلاف شده، هیچ همکاری ای با این کشور انجام ندادند.
حتی کشورهای پیش پا افتاده عربی و اسلامی هم از همراهی با عربستان سعودی در این ماجرا خودداری کردند وفقط با موضع گیری سیاسی پول عربستان را چپاول کردند.
حال وقتی ماجرا به ایران بر می گردد شرایط بسیار پیچیده تر می شود.
عربستان سعودی — امارات عربی متحده — قطر و ترکیه امروزه با مصر اختلافات شدید دارد و در سوریه و شمال آفریقا رو در روی هم قرار دارند. طرفداران عربستان سعودی و امارات عربی متحده در لیبی با طرفداران قطر و ترکیه درگیر می باشند. در یمن عربستان سعودی با امارات عربی متحده اختلافات شدید دارند. کویت هم از همان ابتدا تلاش داشت که خود را از این ماجرا ها به دور نگاه دارد.
عربستان سعودی که از ایجاد اتحادیه نظامی و یا ارتش اسلامی سنی و اتحادیه نظامی عربی و ارتش عربی در قبال ایران مایوس شده اینبار به فکر ایجاد چنین اتحادیه و ارتش متحد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس افتاده که این هم ظاهرا نتیجه نداده.
آرزو های عربستان برای رهبری ارتش کشورهای اسلامی به عربی به منطقه ای خلاصه شد اما هیچ کدام جواب نداده اند چون رهبران این کشورها عربستان را در حد و قواره ای نمی بینند که بخواهند تحت رهبری آن قرار گیرند.
سران عربستان سعودی هنوز متوجه نیستند که امروزه با زور نمی توانند خواسته خود را بر دیگران تحمیل کنند و اگر ایران توانسته در کشورهای دیگر متحد برای خود ایجاد کند به این دلیل است که ایران یک خط و مشی و یا دیدگاه فکری بنیادی که به آن ایدئولوژی می گویند را مطرح کرده و بسیاری از مسلمانان چه شیعه چه سنی این دیدگاه را قبول کرده اند و حاضر هستند به آن بپیوندند. ایران تلاش نکرده خواسته خود را بر دیگران تحمیل کند. دیگران با خواسته خود به این ایدئولوژی پیوسته اند. در جبهه ای که ایران ایجاد کرده هم شیعه هست و هم سنی و هم حتی مسیحی و ایزدی و… عرب و فارس و ترک و کرد و بربر و… همه این ایدئولوژی را پذیرفته اند چون ایران تفکری را مطرح کرده که فراتر از مذهب و قومیت است و به این دلیل است که می تواند از افغانستان گرفته تا شمال آفریقا نفوذ داشته باشد.
سران سعودی باید درک کنند دورانی که کشورها لشکر کشی می کردند و با زور شمشیر دیدگاه خود بر دیگران را تحمیل می کردند گذشته اگر هم افرادی مانند نخست وزیر انگلیس این حرف ها را می زنند و به آنها دلگرمی می دهند به این دلیل است که می خواهند سر آنها کلاه بگذارند و سر وقت پشت آنها را خالی خواهند کرد.
شاید پیشنهاد امیر کویت و قبل از وی امیر قطر و قبل از وی مقامات ایرانی بهترین راهکار برای حل همه مشکلات عربستان سعودی باشد، ای کاش مقداری در مورد این راهکار یعنی گفتگو تامل بیشتری می کردند و مشاورینی که تلاش دارند با چاپلوسی دار و ندار آنها را غارت کنند کنار می زدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала