گزارش و تحلیل

مقاومت به شیمی درمانی

© Fotoliaسلول های سرطانی
سلول های سرطانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروزی بر مقاومت سرطان به شیمی درمانی نزدیک است.

گروهی از دانشمندان روسیه  تحت ریاست پروفسور  آلکساندر  کسیلوف  از انستیتوی  فیزیک — فنی  مسکو  ترکیب جدید ضد سرطان را کشف کردند که قادر به مبارزه با سرطان  است. این ترکیبات می تواند حتی مقاومت غدد سرطانی در مقابل  شیمی درمانی را درهم بشکند.

گروه دانشمندان روسیه  از  انستیتوی شیمی ارگانیک به نام « زلینسکی» آکادمی علوم روسیه  و  انستیتوی  زیست شناسی  به نام  « کولتسوف»  آکادمی علوم روسیه  و شرکت Immune Pharmaceuticals تحت ریاست پروفسور  آلکساندر  کسیلوف  از انستیتوی  فیزیک — فنی  مسکو، ترکیب جدیدی را سنتز کردند که  به گروه « آمینوتیازول» ها  تعلق دارد. سپس، متخصصان  تأثیر ضد سرطانی آن را  بر خارپشت های دریایی  و  سلول های سرطانی  انسان امتحان کردند.  مولکول ها توانستند   حتی بر  سرطان مقاوم در مقابل شیمی درمانی — سرطان تخمدان انسان — تأثیر بگذارند.

رویهمرفته  دانشمندان  به سنتز 37  ترکیب از  نوع ترکیبات  شیمیایی « آمینوتیازول» پرداختند.  از این تعداد، 12 ترکیب شیمیایی  یا  تقسیم  سلول های سرطانی را کند و یا کاملا متوقف می کند و بعد منجر به تخریب آنها می شود. این امر  به حساب  میکروتوبول ها  در زمان  فرایند تقسیم  سلول ها صورت می گیرد.  از میکرو توبول ها در سلول ها  به عنوان « ریل»  برای  انتقال ذرات استفاده می شود یعنی به  روند تقسیم کمک می کنند و از پروتئین « توبولین» که از اجزاء  ضد سرطانی مرتبط با آنها  تشکیل شده است و  باعث تخریب ساختار  «میکرو توبول» خواهد شد  که  تقسیم سلول های سرطانی را  کند و یا  متوقف می سازد.

سرطان تخمدان —  یک بیماری  رایج  سرطانی در رشته  پزشکی زنان است.  مطابق با  نشریه طبی Merck Manual ، همانا سرطان تخمدان، دلیل اصلی  مرگ بر اثر  سرطان در بین بیماری های زنان است.  در فدراسیون روسیه  هر سال  این نوع سرطان در  بیش از 11 هزار  زن تشخیص داده می شود.

الکساندر کسیلوف در این خصوص توضیح داده گفت: « انتخاب این نوع ترکیبات تصادفی نیست، زیرا  بسیاری از « آمینوتیازول» ها نشاندهنده  حیطه وسیعی  از فعالیت بیولوژیکی و داروسازی هستند.  از این رو  این نوع ترکیبات  در کنار  گروه های شیمیایی  می توانند با سلول های سرطانی مبارزه کنند.  این ماده برای خارپشت های دریایی سمی نیست ، ازاینرو می توان آن را روی جانوران امتحان کرد.  از این تحقیقات می توان برای  درمان  تخمدان سرطان  استفاده کرد. اختراع  داروها، یک روند  طولانی  و پر زحمت است ، اما تحت شرایط  آزمایش های موفق می توان  انتظار داشت  ک آزمایش آن روی بیماران  پس از  یکسال و نیم تا دو سال آغاز شود».

ترکیب جدید ضد سرطان هم روی  « موجود زنده» (خارپشت دریایی) و هم در لوله آزمایشگاهی امتحان شد — روی سلول ها سرطانی  سینه، پروستات  و تخمدان و  ریه.  در مورد  سرطان تخمدان، این ماده تأثیر خوبی داشت و روند تقسیم سلول های سرطانی را متوقف کرد  و در درمان بیماری های دیگر روند  تقسیم سلول سرطانی را کند کرد.  بهترین نتیجه را مولکول  حاوی  چند گروه — جایگزین های  تیوفن و پارا متوکسیفونیل — نشان داد.  دانشمندان  وجود این ترکیبات را  با  فعالیت  قوی ضد سرطانی  و توانایی تخریب  سلول های  مقاوم در مقابل شیمی درمانی سرطان تخمدان انسان مربوط می دانند.

به عقیده  داوید زاریدزه،  معاون مدیر  مرکز علمی سرطان به نام «  بلوخین»  ، نتایج  تحقیقات  دانشمندان مثبت است  اما برای  استفاده از این داروها ، باید  سال های زیادی منتظر ماند.

 داوید زاریدزه گفت: « این یک مرحله مهم اما  ابتدایی است که در آینده می تواند به  اختراع  داروهای جدید بیانجامد. عالیست که در این مرحله نتایج  مثبت هستند  اما آزمایشات روی  جانوران باید سپری شود  و بعد روی بیماران.  رویهمرفته غده سرطانی ابتدا نسبت به  شیمی درمانی حساس است  یعنی جواب مثبت نسبت به درمان می دهد  اما پس از  دوره  درمان در مقابل شیمی درمانی مقاوم می شود و عملا همیشه  حساسیت کاهش می یابد. از اینرو باید  بدنبال ترکیباتی باشیم که در مبارزه با  غدد مقاوم سرطانی بکار آید».

 در آینده، دانشمندان  قصد دارند  مدلسازی  ساختاری  فرایند تخریب  میکروتوبول  سرطانی  را به انجام برسانند  و  محل ارتباط   دارو با « توبولین» را معین سازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала