مقامات اروپایی از ترس رسانه های روسی به خود می لرزند

© Sputnik / Igor Russakمقامات اروپایی از ترس رسانه های روسی به خود می لرزند
مقامات اروپایی از ترس رسانه های روسی به خود می لرزند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پاسخ به درخواست خبرگزاری و رادیو اسپوتنیک ، دپارتمان ارتباطات و اطلاعات یونسکو نامه ای ارسال کرده و در آن گفته است که یونسکو " از حق رسانه ها در جمع آوری و انتشار آزادانه اطلاعات دفاع کرده و با دقت اوضاع را در خصوص قطع نامه ی تصویب شده در پارلمان اروپا دنبال می کند.

یونسکو همچنین به اسپوتنیک اطلاع داد که از لحظه ی ایجاد این سازمان برای پیشبرد استانداردهای حقوق بین المللی کار می کند ، استانداردهایی که در جهت تضمین حق جستجو، دریافت و توزیع اطلاعات و ایده ها بدون وابستگی به مرزهای دولتی و برقراری ارتباطات است.
نامه ی رسمی که توسط معاون رئیس کل در مسائل ارتباطات و اطلاعات یونسکو ، فرانک لیا ریو امضاء شده است ، توسط خبرگزاری اسپوتنیک ، پس از آن دریافت شد که پارلمان اروپا قطع نامه " ارتباطات استراتژیک اتحادیه اروپا به عنوان تقابل با تبلیغات کشور ثالث" تصویب کرد.
این سند در راستای محدودیت آزادی بیان در اتحادیه اروپا است و در واقع در فعالیت های چنین رسانه هایی مانند راشا تودی و اسپوتنیک مانع تراشی می کند. پیشتر رئیس فدراسیون بین المللی خبرنگاران فیلیپ لرو و دبیر کل فدراسیون اروپایی خبرنگاران ، ریکاردو گوتیرس ، حمایت خود را از این خبرگزاری ها اعلام کرده و قطع نامه ی تصویب شده را نقد کردند.
قطع نامه ی " ارتباطات استراتژیک اتحادیه اروپا به عنوان تقابل با تبلیغات کشور ثالث" توسط پارلمان اروپا در تاریخ 23 نوامبر تصویب شد. پس از تصویب این قطع نامه ، خبرگزاری و رادیو اسپوتنیک از سازمان های اروپایی و آمریکایی که طرفدار آزادی بیان رسانه ها هستند درخواست نمود که اقداماتی را برای جلوگیری از عواقب ناشی از این قطع نامه مبذول دارند. نامه ی مربوطه با درخواست توقف حمله به آزادی بیان در اروپا با امضای سردبیر راشا تودی مارگاریتا سیمونیان به سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و یونسکو فرستاده شد.
پروفسورالکساندر گوسیف، رئیس دانشکده برنامه های استراتژیک و دکتر علوم سیاسی در مصاحبه ای با اسپوتنیک خاطر نشان کرد که محدود کردن رسانه های روسی با قوانین اروپایی در تناقض است.
باید خاطر نشان کرد که ماده 19 بسته ی بین المللی " در خصوص حقوق میهنی و سیاسی " و ماده 11 منشور حقوق پایه ای اتحادیه اروپا ، ارتباط یکسان با تمامی رسانه هاست. بنابراین ، تفکیک اسپوتنیک و راشا تودی به عنوان رسانه ای جداگانه با تمامی استانداردهای قانونی تناقض دارد. برای همین من می گویم که سالخوردگی و کهولت اروپایی تشدید شده است. قابل درک است که آنها نگرانند. اما ما نیز در خصوص آنچه در اروپا و در خاور میانه می افتد نگرانیم اما بدان معنا نیست که باید در ارتباط با رسانه های برجسته ی آنها تحریم هایی را وضع کنیم. "
به عقیده ی وی ، بعید است که چنین سازمان هایی مانند یونسکو و یا سازمان ملل متحد بتوانند اوضاع را تغییر دهند.
پروفسور گوسیف می گوید: " با تاسف فراوان من باید خاطر نشان کنم که اعتبار چنین سازمان هایی مانند یونسکو و سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا ، گزارشگران بی مرز در سطح قابل توجهی در سال های اخیر افت داشته است. دلایل آن زیاد است. اما روند کلی اینطور است یعنی محدود کردن روسیه ، محدودیت فعالیت رسانه های ما به ویژه ی آنها که در سطح جهانی و از جمله در اروپا برنامه دارند. آنها از تاثیر و نفوذ ما ترسیده اند. در برخی کشورهای اروپایی به زودی انتخابات است و از ترس به خود می لرزند انگار که روسیه در روند انتخابات آنها مداخله کرده و یا به احزاب مخالف برای پیروزی کمک می کند. "
اما تمامی این نگرانی های اروپایی ها بی اساس است. الکساندر گوسیف خاطر نشان می کند:
اروپاییان غیر از آنکه می گویند روسیه سعی دارد اتحادیه ی اروپا را به تباهی بکشاند، اما ای بچه های محترم حتی نه آقایان ، اگر روسیه چنین برنامه ای داشت ما مدت ها پیش شما را از بین برده بودیم. اما چنین برنامه ای نداریم. ما نمی خواهیم چیزی را نابود کنیم. برای ما اتحادیه ی اروپا شریک استراتژیک است. بنابراین روسیه هیچ تمایلی برای غرق کردن این قایق ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала