گزارش و تحلیل

کری از اپوزیسیون سوریه دفاع می کند

© AFP 2023 / Matthew HealeyГосударственный секретарь США Джон Керри
Государственный секретарь США Джон Керри - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جون کری وزیر امور خارجه امریکا این اواخر تمام تلاش های دیپلماتیک خود را به کار گرفته تا بر سر پایان محاصره حلب با روسیه توافق کند.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این مطلب می نویسد که کری از اقدامات بعدی دونالد ترامپ رییس جمهور برگزیده امریکا بعد از احراز رسمی پست ریاست جمهوری و احتمال توافقات بعدی وی با مسکو نگران است. زیرا ممکن است توافقات ترامپ با مسکو به کنار رفتن امریکا از جریان سوریه بینجامد.

در ماه های اخیرشرایط  در حلب به طور فوق العاده ای تغییر کرده است و در شهرها و روستاها درگیری های شدیدی رخ می دهد. گروهک های تروریستی بین 200 تا 300 هزار نفر از مردم غیرنظامی را در مناطق شرقی کشور گروگان گرفته اند و مانع از ارسال کمک های بشردوستانه به این مناطق می شوند.

ویکتور لیتوفکین کارشناس نظامی روس در گفتگو با رادیو اسپوتنیک می گوید که رییس جمهور سابق امریکا آخرین تلاش های خود را برای تاثیر گذاری بر مواضع روسیه در جریان سوریه به کار گرفته است.

لیتوفکین در ادامه توضیح می دهد: «تلاش های کری حاکی از این است که باراک اوباما رییس جمور امریکا با اپوزیسیون سوریه ارتباطات شخصی دارد. آنها پیوسته از اپوزیسیون حمایت می کردند و در مذاکرات با سوریه نیز مدافع اپوزیسیون بودند. امروز اپوزیسیون در کنار تروریست ها در حلب قرار گرفته است. امریکایی ها مواضع خود را همچنان حفظ کرده اند زیرا اپوزیسیون دشمن اصلی بشار اسد است. در برنامه امریکا جایی برای عقب نشینی نیست و آنها تنها خواستار کنار رفتن رییس جمهور بشار اسد هستند. تنها شانس آنها برای دستیابی به این هدف، حمایت از اپوزیسیون است، زیرا فقط اپوزیسیون می تواند برنامه های امریکا در رابطه با سوریه را به اجرا درآورد. به عنوان مثال، آنها می توانند روسیه را از سوریه عقب برانند تا پایگاه های روسیه در این کشور جمع شود و روسیه دست کم از منطقه مدیترانه خارج شود».

با این وجود، لیتوفکین معتقد است که رییس جمهور باراک اوباما عملا پیشنهاد تازه ای برای روسیه ندارد. وی می گوید: «آنها عملا پیشنهادی ندارد زیرا روسیه یک شرط ساده گذاشته است: ما می گوییم که اپوزیسیون باید از تروریست ها جدا شود، اما امریکایی ها مخالف این کار هستند. ما آماده ایم تا اپوزیسیون را از منطقه شرقی حلب خارج کنیم، اما آنها نمی توانند از آنجا بیرون بروند، زیرا تروریست ها به آنها اجازه نمی دهند. حال باید تمام تلاششان را بکنند و قدرت و اعتبارشان را نشان بدهند و کاری کنند که اپوزیسیون از حلب خارج شود». ما حتی می توانیم به آنها اجازه بدهیم که همراه با تروریست ها از آن منطقه خارج شوند. اما انجام این کار برای آنها در حکم شکست است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала