گزارش و تحلیل

دیدگاه: اروپاییان از این امر خسته شدند که سیاستمداران به جایشان تصمیمات مهمی می‌گیرند

© REUTERS / Neil Hall Мужчина с флагом Евросоюза на улице Лондона после голосования по Brexit
Мужчина с флагом Евросоюза на улице Лондона после голосования по Brexit - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«مطابق نظرخواهی نوبتی شرکت قدیمی مطالعه افکار عمومی «ایفوپ فرانسه انجام شده به سفارش خبرگزاری و رادیو اسپوتنیک در چارچوب پروژه «اسپوتنیک. عقاید»، تعداد چشمگیر اهالی اروپا خواستار برگزاری رفراندوم در باره خروج کشور هایشان از اتحادیه اروپا هستند.

مثلاً بیش از نصف ایتالیایی ها — 53 درصد طرفداری برپایی این نظرخواهی هستند. این شاخص در فرانسه مساوی 47 درصد، در آلمان 43 درصد، در اسپانیا 39 و در لهستان 38 درصد است

در یک زمان به سؤالی در باره برپایی رفراندوم در باره خروج از اتحادیه اروپا مانند انگلیس 62 درصد لهستانی ها، 61 درصد اسپانیایی ها، 57 درصد آلمانی ها، 53 درصد فرانسوی‌ها و 47 درصد ایتالیایی ها جواب منفی دادند. جالب اینجا است که در مقایسه با پرسش ماه ژوئیه 2016 تعداد طرفداران رفراندوم در اسپانیا از 34 تا 39 درصد، در ایتالیا از 46 تا 53 و در لهستان از 33 تا 38 درصد افزایش یافت.

© Sputnikنظرسنجی: تعداد اروپائیان خواستاربرگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا زیاد است
نظرسنجی: تعداد اروپائیان خواستاربرگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا زیاد است - اسپوتنیک ایران
نظرسنجی: تعداد اروپائیان خواستاربرگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا زیاد است

یوری کواشنین مدیر بخش مطالعات اروپایی در انستیتوی مناسبات بین‌المللی وابسته به آکادمی علوم روسیه بر آن است که تعداد بالای ایتالیایی های طرفدار برپایی رفراندوم بسیار گویا است. ولی این موضوع دارای نکات ظریفی هم می باشد. او چنین گفت:

«اینکه اکثر ایتالیایی ها طرفدار برگزاری رفراندوم هستند به معنای آن نیست که همه‌شان مایلند به خاطر جدایی از اتحادیه اروپا رأی بدهند. در ایتالیا و در بسیاری دیگر کشور های اروپایی ایده دمکراسی بی‌واسطه رایج است و مردم مخالف آن هستند که سیاستمدارانی در اتحادیه اروپا به جای آن‌ها تصمیم های مهمی بگیرند که اغلب حتی افراد پاکدامنی نیستند. از این رو ایتالیایی ها خودشان می‌خواهند حکومت داشته باشند و تصمیم بگیرند».

این کارشناس روس در پایان اظهار داشت که این اواخر ایده برگزاری رفراندوم ها در اروپا بیشتر رایج می شود. ولی اروپاییان در زمان نزدیک گام های واقعی در راه به سوی خروج از اتحادیه اروپا را بر نخواهند داشت. کواشنین گفت:

«من فکر می‌کنم که برخورد اروپاییان به برگزیت هم بس محتاطانه است. چرا که اصلاً روشن نیست که بعد از این در انگلیس چه چیزی رخ خواهد داد و برگزیت به چه ترتیبی عملی خواهد شد و آن کشور سود بیشتری خواهد برد یا چیزهای زیادی از دست خواهد داد. از این رو تا موقعیکه برگزیت اجرایی نشود اروپاییان برای جدایی تلاش نخواهند کرد. مردم می‌خواهند ببینند که برگزیت چه پیامدی داشته است. ولی خود امکان برگزاری رفراندوم و سخن گفتن از خود و اینکه نه کارمندان بروکسل تصمیگیری کنند بلکه خود شهروندان این کار را بکنند به انسان الهام می بخشد. از این رو محبوبیت ایده رفراندوم در اروپا رو به افزایش است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала