گزارش و تحلیل

هدیه پزشکی

© Fotolia / Remains کمک پزشکی
کمک پزشکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه یک هدیه پزشکی به تاجیکستان داد.

طب متحرک  افق های جدیدی در  تاجیکستان می گشاید. روسیه مجتمع پزشکی  ویژه تشخیص  و درمان بیماری های  عفونی  را به تاجیکستان هدیه کرد. این باصطلاح « کلینیک متحرک» برای  پیشگیری  از شیوع بیماری ایدز در  مناطق  کوهستانی در نظر گرفته شده است.  در مراسم باشکوهی «کلینیک متحرک»  بصورت ماشین مجهز به  تمام وسایل ضروری پزشکی برای تشخیص و درمان  به تاجیکستان اهدا شد.

عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» از  دوشنبه گزارش می دهد.

مجتمع متحرک پزشکی هدیه روسیه به  دولت تاجیکستان است.  کلینیک  به سه قسمت تقسیم شده است.  اتاق پزشک  که مجهز به  دستگاه های تشخیص فوری  است، اتاق پزشک زنان و آزمایشگاه  تشخیص سریع بیماری های  عفونی.  در این آزمایشگاه  می توان آزمایش های  بیماری ایدز،  رقابتی  و  انواع مختلف هپاتیت را به انجام رساند.  از این « کلینیک متحرک» در نقاط کوهستانی تاجیکستان استفاده خواهد شد.  در مناطق کوهستانی ، مردم بدشواری می توانند  به کلینیک ها و بیمارستان های  مجهز دسترسی داشته باشند.

نوروز جعفروف  پزشک ارشد وزارت بهداری تاجیکستان در این خصوص گفت: از این ماشین پزشکی بر طبق برنامه  در 13 منطقه تاجیکستان استفاده خواهد شد.  شعاع سرویس دهی بیش از 300 کیلومتر خواهد بود.  بیش از 2 میلیون نفر از ساکنان این مناطق از  کمک پزشکی « کلینیک متحرک» برخوردار خواهند شد.

این دومین « کلینیک متحرک» است که روسیه در قالب  برنامه حمایت فنی  اروپای شرقی و آسیای مرکزی به تاجیکستان هدیه داده است.  طی سه سال  استفاده از این کلینیک ، ارزش کار آن مشخص شد.

ایگور لیاکین- فرولوف  سفیر روسیه در تاجیکستان در این خصوص گفت: اهدای اولین « کلینیک متحرک»  مطابق با تصمیمی انجام شد که فدراسیون روسیه و سازمان ملل در باره آن به توافق رسیدند.  این تصمیم بر اساس  بررسی  فعالیت اولین  کلینیک متحرک  اتخاذ شد که سه سال پیش روسیه به تاجیکستان  داده بود و از نقطه نظر تشخیص بیماری « ایدز» ، هپاتیت و دیگر بیماری های عفونی کارایی خود را نشان داد.  اولین کلینیک طی سه سال بیش از 100 هزار  نفر را از نظر خدمات پزشکی تأمین کرد.  از اینرو روسیه تصمیم گرفت یک کلینیک دیگر از این نوع را  به تاجیکستان هدیه کند».

مطابق با اطلاعات  مرکز  پیشگیری و مبارزه با « ایدز» جمهوری تاجیکستان ، طی  25 سال  بیش از 7 هزار  بیمار مبتلا به « ایدز»  به ثبت رسیده است.

« کلینیک متحرک» اولین  بیماران را می پذیرد. این ماشین حاوی  سیستم گرما رسانی قوی است. بدین ترتیب  تجهیزات اضافی برای  کار این کلینیک  در  فصل سرد سال  لازم نخواهد شد. وزارت بهداشت و بهداری تاجیکستان قول داد  اول ماه دسامبر گزارشی در باره  نتایج کار  اولین گروه پزشکان  ارائه کند. همانا اول ماه دسامبر  در  تاجیکستان « روز جهانی  مبارزه با « ایدز» برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала