گزارش و تحلیل

ناوگان خزر

© Sputnik / NewsTeam/Ruslan Alibecovکشتی های موشک انداز « تاتارستان» و « داغستان» روسیه
کشتی های موشک انداز « تاتارستان» و « داغستان» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیصد سال از خدمت ناوگان خزر می گذرد.

 نوامبر سال 1722  بر طبق فرمان پطر اول  بندر نظامی در آستراخان  ساخته و ناوگان خزر ایجاد شد که امروزه قادر به رقابت با  ناوگان های جهان است.

 پانزدهم نوامبر  مصادف است با 294 —مین  سالروز ایجاد  ناوگان خزر که یکی از قدیمی ترین ناوگان های  نیروی دریایی روسیه است.  « اخبار خزر»  در  دفتر مطبوعاتی ناوگان اعلام کرد که «  ناوگان خزر  یکی از پایگاه های مطمئن  آزادی و استقلال روسیه در  دریای خزر  بوده و هست.  راه های  دریایی که توسط اجداد  ما  بنیان گذاشته شدند  دسترسی به  برقراری ارتباط با  کشورهای  اروپا و آسیا را ممکن ساخت».

ناوگان خزر در لشگرکشی پطر اول  (1723-1722)  به ایران شرکت داشت.  هم اکنون پس از گذشت تقریبا 3 قرن  وطیفه  ناوگان خزر  حفاظت از راه های تجاری  و رفع  اوضاع غیرمترقبه  در مسیر کشتیرانی  رودخانه ای  و تأمین  منافع ملی روسیه  در  محل معادن نفت  و مبارزه با تروریسم است.

به گزارش rg.ru ، در سال گذشته  کشتی های  ناوگان خزر به  ضربات موشکی   با استفاده از راکت های بالدار «  کالیبر»  به  مواضع  شبه نظامیان و تروریست ها در سوریه  دست زدند.  رویهمرفته  44 موشک بالدار  پرتاب شدند که با موفقیت به  اهداف مورد نظر در « رقه» و « ادلیب» و « حلب» اصابت کردند.

کشتی های  گشت « تاتارستان» ، « داغستان» و ناوچه های « گراد سویاژسک» و « اوگلیچ» و «اوستیوگ کبیر»  که مسلح به راکت های بالدار  « کالیبر — ان. کا» هستند  قدرت ضربتی ناوگان خزر را تأمین می کنند.  کشتی های توپخانه ای « آستراخان»  و « ولگودونسک» و « مخاچ قلعه»  و ناوچه  های موشک انداز و  توپخانه ، کشتی های تفنگداران دریایی با بالش های هوایی  و نیروهای  آتشباری ساحلی و تفنگداران دریایی نیز در ترکیب این ناوگان فعالیت می کنند.

 به نوشته rusdialog.ru با استناد به  گفته مایکل پِتِرسون  مدیر انستیتوی آمریکایی  مطالعه  قدرت بالقوه دریایی  روسیه،  فناوری  نظامی دریایی روسیه از نظر امکانات خود  شگفت آور است.

« با وجود مشکلاتی  که در دهه گذشته شاهد آن بودیم،  نیروی دریایی روسیه  از نظر سطح  آمادگی خدمه  و  قدرت بالقوه فنی  به سطحی رسیده است که  قادر به رقابت با هر  ناوگان دیگر در جهان است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала