ژاپن و سیاست مهار نفوذ چین در اقیانوس هند

© Sputnik / Vladimir Vyatkin /  مراجعه به بانک تصاویر کشتن اژدها. چگونه آمریکا برای اختلاف با چین آماده می‌شود
کشتن اژدها. چگونه آمریکا برای اختلاف با چین آماده می‌شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن فردا جمعه در حالی میزبان «نارندرا مودی» همتای هندی خود در توکیو است که قصد دارد درباره راه‌های گسترش همکاری ها از جمله مهار چین در دریای جنوبی و شرقی و جلوگیری از نفوذ این کشور در اقیانوس هند با وی گفت وگو کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، منطقه شرق و جنوب شرق آسیا در حال جبهه بندی آشکار است و در شرایطی که چین خود را به فیلیپین، مالزی و ویتنام در دریای جنوبی نزدیک کرده، ژاپن کوشیده است در کنار تشکیل یک اتحاد قوی با آمریکا، به هند و استرالیا نزدیک تر شود.

«آبه» هیچ ابایی ندارد که اعلام کند به شدت خواستار تقویت حضور نظامی کشورش در دریای جنوبی بویژه به دنبال افزایش همکاری با کشورهایی است که به اعتقاد او دارای اختلافاتی با چین هستند.

هم «آبه» و هم «مودی» از مقام های راستگرایی هستند که به شدت بر اصلاحات اقتصادی تاکید دارند و از زمانی که مودی در سال 2014 میلادی به قدرت رسید روابط توکیو و دهلی نو گرمتر از هر زمانی شده است.

جزییات گفت وگوی رهبران دو کشور همچنان مخفی مانده است اما دو طرف اعلام کرده اند به طور مفصل در باره روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی مذاکره خواهند کرد.

اگرچه هند نخستین کشور غیرعضو معاهده ان.پی.تی محسوب می شود اما بسیار علاقه‌مند است که یک توافقنامه مهم هسته ای هم با ژاپن امضا کند؛ توافقنامه ای که در مذاکرات گذشته دو کشور تحقق نیافت.

با این وصف اگر چنین معاهده ای امضا شود در واقع ژاپن مسیر صادرات فناوری هسته ای به کشورهای منطقه را برای خود باز خواهد کرد.

یکی از اصلی ترین اختلافات این است که هند پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته ای «ان پی تی» را امضا نکرده اما توکیو بتدریج نگرانی هایش را در این باره کاهش داده است.

برای مهار چین هم ظاهرا دو کشور برنامه ریزی هایی کرده اند و تارنمای «ژاپن تودی» یکی از اهداف سفر را تقویت همکاری ها در این زمینه برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در دریای جنوبی و منطقه می داند.

به همین دلیل اعلام شده که موضوعات امنیتی و دفاعی از جمله در ارتباط با وضعیت مناقشات دریایی؛ به عنوان محورهای مهم مورد گفت وگو در دستور کار دو کشور قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی است که هند و ژاپن نگران افزایش حضور پکن در دریاهای شرقی و جنوبی چین و همچنین اقیانوس هند هستند.

ضمنا نباید فراموش کرد که چین و هند دارای اختلافات مرزی گسترده ای هم هستند که یک بار آنها را در سال 1962 میلادی وارد جنگ کرد و هنوز پس از سال ها مذاکرات، این مناقشات به سرانجام درستی نرسیده است.

توکیو به نوبه خود درگیر مناقشات ارضی در دریای شرقی با چین است و حضور فزاینده اش در دریای جنوبی هشدارهای مکرر پکن را به دنبال داشته که این منطقه را بخشی از حق حاکمیت خود می داند.

«مودی» ماه اوت سال 2014 و چند ماه پس از به قدرت رسیدن در اولین سفر خود به منطقه خاور دور برای تقویت همکاری ها به ژاپن سفر کرد.

«آبه» هم دسامبر گذشته به هند سفر کرد و در جریان سفرش قرارداد احداث خط آهن تندرو و توافقنامه های همکاری های فناوری دفاعی میان دو کشور به امضا رسید.

برخی گزارش ها حاکیست که دو کشور علاوه بر همکاریها در حوزه هسته ای قصد توسعه مناسبات خود در زمینه نظامی را دارند و براساس گزارشی که وزارت دفاع هند منتشر کرده این کشور قصد دارد 12 فروند هواپیمای آبی خاکی ساخت ژاپن را خریداری کند که ارزش خرید این هواپیماها حدود 1.6 میلیارد دلار برآورد شده است.

هند و ژاپن به مدت 2 سال است که برای خرید این هواپیماها گفت و گو می‌کنند و در صورتی که این قرارداد اجرایی شود، این نخستین فروش تجهیزات نظامی توسط توکیو از زمان لغو ممنوعیت 50 ساله فروش سلاح خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала