لاعلاج بودن سرطان

© Fotolia / Vitanovskiسلول سرطانی
سلول سرطانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علت لاعلاج بودن سرطان کشف شد.

دانشمندان انستیتوی  بیو طب  در بارسلون  علت  مقاومت سلول های سرطان  نسبت به شیمی درمانی را کشف کردند. نتیجه گیری دانشمندان  در مقاله ای در  مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

شیمی درمانی در مواردی  کاراست که عمل جراحی  فایده ای ندارد.  اما سلول های سرطانی اغلب  در مقابل داروهای  ضد سرطان و شیمی درمانی مقاوم هستند. بعضی از سلول های سرطانی حتی نسبت به داروهایی که هنوز پزشکان مورد استفاده قرار ندادند  مقام هستند.

به گفته دانشمندان، کاشف بعمل آمد  که 10 درصد  سرطان های  روده بزرگ و  معده فاقد مولکول TP53TG1 هستند و در سلول های سالم  این مولکول  مانع از کار  پروتئین YBX1 می شود.  همانا  این پروتئین  با ورود به هسته  سلول  باعث  فعال شدن  صدها « انکوژن» می شود  و مانع از  مرگ سلول های  سرطانی می گردد. از اینرو  داورهایی  که معمولا برای درمان این نوع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد   بی تأثیر می شوند.

دانشمندان قصد دارند دارویی  بسازند  که  سلول سرطانی نتواند در مقابل آنها  مقاومت کند. آنها همچنین می خواهند بدانند آیا می توان مولکول TP53TG1 را فعال تر کرد و حساسیت  این نوع سرطان نسبت به شیمی درمانی را  احیا نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала