توافقنامه بین المللی نفتی ایران با توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس

© AP Photo / Ebrahim Norooziفروش نفت ایران به انگلیس
فروش نفت ایران به انگلیس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس، موافقتنامه اصولی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از بی بی سی- این اولین توافقنامه بین المللی نفتی ایران است که پس از اجرایی شدن توافق برجام و رفع تحریم های اتمی امضا می شود. بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای موافقتنامه حضور داشته است.

میدان گازی پارس جنوبی با کشور قطر مشترک است. به دلیل تحریم هایی که ایران در بیش از یک دهه گذشته با آن رو به رو بود، تاکنون نتوانسته میزان تولید گاز خود را با قطر برابر کند.

شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود که اولویت اصلی نفتی این کشور، توسعه کامل پارس جنوبی رساندن میزان تولید به قطر است.

ارزش موافقتنامه ای که امروز برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است و سند آن به امضا علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیر بخش خاورمیانه توتال، مدیر امور خاورمیانه شرکت ملی نفت چین و مدیرعامل پتروپارس رسید.

رسانه های ایران به نقل از مقام های نفتی این کشور می گویند که امضا قرارداد نهایی در اوایل سال ۲۰۱۷ صورت خواهد گرفت که کمتر از دوماه دیگر آغاز می شود. قرار است تولید گاز از این فاز در مدت ۴۰ ماه پس از امضای قرارداد آغاز شود.

با بهره بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران افزوده شود

با بهره بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده شود.

قرار است در قالب این توافقنامه برای نخستین بار تاسیسات تقویت فشار دریایی در پارس جنوبی اجرا شود.

مقام های نفتی ایران پیش بینی کرده اند که فاز ۱۱ پارس جنوبی به دلیل تجهیزات و تاسیساتی که برای طرح توسعه آن به کار گرفته می شود، به مرکز انتقال فناوری های به روز نفتی در این میدان عظیم بدل شود.

خبرگزاری دولتی ایران می گوید که با تعیین تکلیف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، پرونده این میدان گازی مطابق وعده وزارت نفت، در دولت حسن روحانی بسته می شود.

فاز ۱۱، آخرین فاز پارس جنوبی است که وضعیت توسعه آن با وجود گذشت ۱۵ سال هنوز مشخص نشده بود و پیمانکاران و شرکت های داخلی و بین المللی که مسئولیت توسعه آن را برعهده داشتند، نتوانستد به تعهدات خود عمل کنند.

شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه ۱۶ سال پیش برای توسعه بخش بالادستی فاز ۱۱ پارس جنوبی به توافق رسیدند، اما این توافق به دلیل اختلاف نظرهای اجرایی میان طرف ها هرگز جنبه اجرایی پیدا نکرد.

ایران برای توسعه این فاز سپس قراردادی با شرکت ملی نفت چین امضا کرد که ظاهرا همزمانی آن با سخت شدن تحریم های بین المللی، باعث بی رغبتی چینی ها شد و سرانجام ایران پس از ۵۰ ماه معطلی قرارداد با این کشور را لغو کرد.

پس از آن نیز گزارش هایی مبنی بر احتمال حضور شرکت های داخلی در طرح توسعه فاز ١١ منتشر شد که ظاهرا به دلیل پیچیدگی های فنی این میدان گازی و محدودیت های شرکت های ایرانی در تامین تجهیزات با فناوری روز، هیچوقت به مرحله اجرا نرسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала