گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: ترساندن انگلیسی با "تهدید روسی" توسط لندن، ریسک شورش را در آوردن دارد

© AFP 2023 / Justin TallisПешеход с зонтом в цветах британского флага в Лондоне
Пешеход с зонтом в цветах британского флага в Лондоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش The Independent مایکل فِلّون،وزیر دفاع بریتانیای کبیر اظهار کرد که در سال 2017 جنگی بین ناتو و روسیه نخواهد بود.

وی چنین نظر را در جلسه استماع کمیته امور دفاع مجلس عوام انگلیس حین جواب به پرسش عضو کمیته راجع به حرفهای سرتیپ انگلیسی ریچارد شیرّف که مناقشه بزرگ بین نیروهای ناتو و روسیه در سال آینده پیشبینی کرده است، بیان نمود.

به قول وزیر این کشور، در حال حاضر بریتانیای کبیر ظرفیت کافی برای تقابل با جانب روسی ندارد. در پاسخ به سوال که آیا بریتانیای کبیر در سال  2018 یا 2019 دارای چنین ظرفیت خواهد بود، اقای فِلّون گفت که کشورش "مثل عضو فعال ناتو" در این جهت حرکت خواهد نمود.

پیشتر اِندریو پارکِر،رئیس اداره ضدجاسوسی انگلیس در مصاحبه با روزنامه Guardian اظهار کرد که روسیه،تهدید فزاینده برای ثبات بریتانیای کبیر می باشد و گویا برای حفظ منافع سیاست خارجی "با طرز و روش بیشتر تجاوزگرانه ای"،به اکثر نهادهای دولتی متوصل شده است.

چنین اظهارات با طنز وزارت خارجه فدراسیون روسیه روبرو شده در کرملین هم، ادعاهای رئیس اداره ضدجاسوسی انگلیسی را بی اساس و بی دلیل عنوان کردند.

آلکسی زودین،عضو شورای کارشناسان دانشکده تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در مصاحبه با رادیو Sputnik ارائه نظر نمود که غرب با ترساندن دائم اهالی با وجود "تهدید روسی" خود را به جنجال می اندازد. آفای زودین در تفسیر خود می گوید:

"در فعالیت کنونی ضدروسی، بریتانیای کبیر در ردیف اول ائتلاف غربی قرار می گیرد. سخنی راجع به آن که در سال 2018 بریتانیای کبیر دارای ظرفیت ضرور برای دفع اقدامات روسیه خواهد شد، بسیار جلب توجه است. لیکن آنها باید به خاطر داشته باشد که ترساندن با روسیه هم حدی دارد، بیش از این امکان رعب و وحشت بی اندازه اهالی بریتانیای کبیر باشد. در نهایت ترس و وحشت بی اندازه می تواند به تضعیف روحیه شهروندان منجر شود و آنها می توانند از نفوذ رسانه های گروهی و آن دسته ای که در حال حاضر در رأس قدرت هست، خارج شوند".

با همه اینها به نظر کارشناس مزبور، ذکر "تهدید روسی"، محض قلنبه گویی است و هدف اصلی چنین اظهارات،افزایش اعتبار نظامی است. باز هم ریشه سخن را به کارشناس زودین می دهیم:

" در مجموع تِز "تهدید روسی" در جهت دریافت وجهی برای تأسیسات نظامی و افزایش بودجه وزارت دفاع و ادارات سرویس به کار برده می شود. بعضی ها می فهمند که این، محض قلنبه گویی است، کسی هم هست که سر در نمی آورد. بخش بیشتر مطلع و با نظر اندقادی حضار، برخورد طنز آمیزی دارند. ولی کسانی که اخبار سیاسی را تعقیب نکرده یا مورد تحلیل و تجزیه قرار نمی دهند  و زندگی عادی را ذارند می توانند تلقین گفتار شوند یا به سادگی اعتماد کامل به چیزی که مقامات می گویند داشته باشد".     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала