کشف شکاف در میدان مغناطیسی محافظ کره زمین

© Photo / Roscosmos/Yuri MalenchenkoЗемля, сфотографированная космонавтом Юрием Маленченко
Земля, сфотографированная космонавтом Юрием Маленченко - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، اخترفیزیک دانان موسسه تحقیقات بنیادی "تاتا" یک شکاف در میدان مغناطیسی محافظ کره زمین "مگنتوسفر" کشف کردند.

مگنتوسفر مسئولیت حفاظت از کره خاکی را از پرتوهای کیهانی و تشعشعات رادیواکتیو خورشیدی بر عهده دارد. دلیل این اتفاق، ابرهای غول پیکر پلاسمایی است که از بیرونیترین لایه خورشید "تاج خورشیدی" به بیرون خارج شده اند. دانشمندان طی مقاله ای در مجله "Physical Review Letters" به معرفی این کشف پرداختند.

در 22  ژوئن سال 2015 میلادی تلسکوپ گراپس-3 (GRAPES-3) واقع در شهر "اوتی" هند توانست موجی از پرتوهای کیهانی را به ثبت برساند. فعالیت این پرتوها به مدت دو ساعت به طول انجامید و با برخورد مگنتوسفر با فوران خروج تشعشعات جرمی از تاج خورشیدی همزمان شد.

این برخورد باعث فشردگی میدان مغناطیسی محافظ کره زمین "مگنتوسفر" تا سه برابر شد. این موضوع همچنین باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی قدرتمندی شد که پدیده شفق قطبی را برانگیخت و در سیگنال های مخابراتی کشورهای واقع در ارتفاعات عرض جغرافیایی این کشور، اختلال ایجاد کرد.

شبیه سازی کامپیوتری نشان داده است که افزایش پرتوهای کیهانی به دلیل وقوع یک ترک و شکاف موقت در حوزه مغناطیسی محافظ زمین بوجود آمد که  به خاطر موضوعی تحت نام "اتصال مجدد مغناطیسی" بوده است. اتصال مجدد مغناطیسی، پروسه تنظیم مجدد خطوط میدان مغناطیسی را دربر می گیرد که به موجب آن ذرات پرتوهای کیهانی می توانند به جو زمین نفوذ کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала