گزارش و تحلیل

کارشناس نظامی: در ناتو سعی دارند شعور و آگاهی روسها را کمرنگ کند

© AFP 2023 / Paul J. Richardsناتو از رایزنی با روسیه در باره امنیت هوایی منطقه بالتیک امتناع کرد
ناتو از رایزنی با روسیه در باره امنیت هوایی منطقه بالتیک امتناع کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه آلمانی Die Welt می نویسد که در ناتو تصمیم گرفتند به"افسانه هایی که مسکو از تجاوز سازمان ناتو پخش می نماید" بر اساس واقعیت ها جواب داده آنها را گمراه و فاقد اعتبار ثابت سازند.

روزنامه Die Welt به سندی استناد می ورزد که در سایت ناتو نشر شده است. افسانه اولی که در سند گنجانیده شده است، انجام شدن رسالت سازمان با ختم جنگ سرد. به نظر مولفان سند، جهان امروز به خاطر اقدامات روسیه به مراتب خطرناک تر شده است. پس نقش ناتو خیلی مهم است.
طبق افسانه دوم، ناتو در صدد محاصره روسیه است. مطابق ادعا های کارشناسان سازمان، ناتو فقط در سه عملیات خارج از منطقه نفوذ سازمان شرکت می جوید. ولی روسیه "ظرفیت نظامی را در مرز غربی خود با محاصره کردن متحدین سازمان تقویت می نماید".
افسانه سومی که گویا ناتو توافقات کنونی با مسکو را نقض می کند، مؤلفان سند مو شکافی کرده تأکید می نمایند که در حقیقت اوضاع بطور کلی وارونه است. به دلیل آن که گردان هایی در کشورهای بالتیک و لهستان بر خلاف یگانهای روسی مستقر در گرجستان، اوکراین و ملداوی"به حیث نیروی چشمگیر" تلقی نمی شوند.
افسانه جهارم که در سند ذکر شده است مربوط به سیستم پدافند موشکی می باشد که گویا بطرف روسیه هدفگیر شده است. دلیل کارشناسان ناتو این است که ناتو امکان توقف موشکهای قاره پیمای روسی را ندارند و سامانه های ناتو، به نظر آنها مستثنی برای دفاع از اهالی است.
به عقیده مؤلفان سند، افسانه پنجم این است که ناتو آمادگی جنگ با روسیه می گیرد.کارشناسان ناتو در جواب می گویند که اعضای ناتو از تقابل با مسکو دوری می گیرند و تمام اقداماتی که از نظر مسکو مانند استقرار نیرو در اروپای شرقی، تهدید علنی است در حقیقت بازتاب "تغییرات در حوزه امنیت" می باشد که مستقیم باقدامات روسیه ارتباط می گیرد.
به عقیده آندری کوشکین، کارشناس نظامی و تصدی کرسی علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه اقتصادی روسی بنام پلِخانوف، ناتو از تکنولوژی انتخاب شده جنگ اطلاعاتی خود منصرف نمی شود. ریشه سخن را به کارشناس مزبور می دهیم:


"واقعیت ها به نفع خود پشت رو می گردد. ناتو این کار را برای ترساندن اهالی کشورهای اروپا و کمرنگ کردن شعور و آگاهی روسها انجام می دهد. به این خاطر همه چیز را برای بهتر جلوه دادن خود پشت رو می کند. در حقیقت آنها سر و صدا و هیستری برپا می کنند که "روسیه، متجاوز است". و با این تز مانند افسانه برخورد نمی کنند. این، بخشی از تکنولوژی امروزی جنگ اطلاعاتی است. اگر دائم با موارد دروغ آتش افروزی را نگه نداری، در تقابل اطلاعاتی مغلوب می شوی. آنها ادعا دارند که روسیه را با پایگاه ها محاصره نمی کنند. پس استراتژی "گره مار آناکندا" که زمانی توسط زبیگنِو بژِزینسکی پیشنهاد شده بود و در آن اعضای ناتو فعال شرکت دارند، برای چیست؟ چرا از خاور میانه حرف نمی زنند که آنجا را بطور فعال بی ثبات ساخته و به لانه تروریزم بین المللی تبدیل کرده اند و خود ایشان از آن رنج می برند. به تمام این موارد توجه نکرده فقط میخ را به تِز "روسیه،متجاوز است" می کوبند".


به نظر کارشناس مزبور در برابر چنین سیاست ناتو حرف زدن از نزدیکی معنی ندارد. کارشناس کوشکین در این مورد می گوید:


"در سال های نود، موقعی که ما ناتوان بودیم آنها با ما دوستی می کردند و ما را شریک می نامیدند. همان طور که روسیه خود کفا و در سیاست خارجی مستقل شده، فوراً ناتو و ایالات متحده آمریکا از "تجاوزگری" ما حرف به میان آورده است. اکنون ما برای آنان شریک نه، بلکه معترض بسیار سخت هستیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала