گزارش و تحلیل

ساکنین موصل، حامی ارتش عراق و دستجات پیشمرگ کردی اند

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeУчастники Сил народной мобилизации Ирака на подступах к Мосулу
Участники Сил народной мобилизации Ирака на подступах к Мосулу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساکنان موصل در عملیات آزاد سازی شهر از چنگ داعش در ترکیب ارتش عراق و نیروی عشایری پیشمرگ کردی شرکت فعال دارند.

فرهاد فرج، رزمجو 34 ساله پیشمرگ کردی که در جبهه بشیقه می جنگد، به خبرنگار اسپوتنیک گفته که نیم سال پیش وی توانست از موصل فرار و شامل دستجات پیشمرگ کردی برای شرکت در عملیات ضد داعش شود. به گوشه ای از زندگی جوان دلیر کردی گوش دهیم:


"خودم اهل موصل هستم، در آنجا متولد و بزرگ شدم. هنگامیکه، دو سال و نیم پیش داعش موصل را گرفت، تصمیم داشتم فرار کنم، ولی آن زمان فرارم ناکام ماند. باز هم امید را از دست ندادم چون زندگی زیر یوغ داعش بطورطاقت فرسا بود. هر روز ما عین روز آخر بود. هیچ وقت خود را نمی توانستیم در امن و امان احساس کنیم. شبه نظامیان دائماً از ما " پیوستن باصطلاح به جهاد" می طلبیدند. خانواده ما در محل همت علی که در شرق موصل واقع است سکونت داشت. مکرر پیشنهاد فرار می کردم ولی اعضای خانواده می ترسیدند ریسک کند. اما من ریسک کردم و همراه گروهی از ساکنان محل توتنستیم از چنگ داعش نجات یابیم. پیش از فرار به رزمجویان پیشمرگ کردی اطلاع ترک شهر دادیم. رزمجویان پیشمرگ کردی توصیه کردند پرچم سفید در دست داشته باشیم که احیاناً مورد هدف تیر آنان نشویم. آنچنان کرده پا به فرار گذاشتیم. تا پست پیشمرگان 15 کیلومتر راه بود. می ترسیدیم که باز هم به گیر داعش بافتیم. خوشبختانه توانستیم خود را تا جبهه بشیقه و اردوگاه پیشمرگان برسانیم. پدر، مادر، خواهران و برادران در موصل اند. اکنون به خاطر آزادی شهر و مردم ما از دست این قاتلان می جنگیم. جبهه ما در ده کیلومتری موصل واقع است. اگر خواست خدا باشد بعد از دو هفته داخل شهر شده و چند ماه دیگر بتوانیم شهر را بطور کامل آزاد کنیم. عملیات آزادی شهر بسیار دشوار است چون که موصل، شهر بزرگ و پر نفوس است. ولی تا آخرین نفس برای پس گرفتن شهر جنگ خواهیم کرد".


علی زید بیست و شش ساله، سرباز ارتش عراق به خبرنگار Sputnik راجع به شرکت خود در عملیات موصل گفت:

"هزاران ساکن موصل در عملیات شرکت می نمایند. در موقع نزدیک شدن به شهر، برتری را از آن ما خواهد کرد. چون ما از استقرار و تأسیسات داعش خبر داریم. خود من مکرر توسط داعش مورد شکنجه و تحقیر قرار گرفتم. اکثر خویشاوندان من هنوز در موصل هستند. توانستم یک سال پیش از شهر فرار کنم. خیلی می خواستم برای آزادی خاک وطنم از دست تروریستها در عملیات شرکت جویم. در هفته گذشته توانستیم قصبه بزرگ به نام "بارتیله" آزاد کنیم. حالا به موصل نزدیک می شویم، فقط چند کیلومتر مانده است. امیدوارم که طی چند ماه، شهر را بطور کامل آزاد کنیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала