دور شدن اروپا از آمریکا

© Fotolia / Sergey Nivensنقشه زمین
نقشه زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهاجم تکتونیکی آغاز می شود.

صفحات  عظیم تکتونیکی  به ضخامت  صد ها کیلومتر در حرکت هستند و آمریکا را از اروپا  جدا می سازند. یعنی  سیاره زمین صفحات  بین آنها را  از یکدیگر دور می کند.  بر طبق محاسبات متخصصان نجوم روسیه  سرعت دور شدن قاره ها از یکدیگر  از 2 تا 3  سانتیمتر در سال است. علت این تغییرات  با جابجایی صفحات تکتونیکی  اقیانوس آرام  در ارتباط است  که  از زیر آمریکای شمالی بطور مداوم « می خزد».

تقریبا با همین آهنگ، اروپا به  آفریقا نزدیک می شود.  روسیه نیز به ژاپن نزدیک می شود. صفحه  تکتونیکی اورآسیای روسیه  در حال حرکت به  ژاپن است.  خیلی آرام  و کند — 3 سانتیتر در سال،  اما دائما به ژاپن نزدیک می شود.  نزدیکی تکتونیکی مطابق با قوانین  طبیعت انجام می شود.

کدام یک از بخش های زمین سعی می کنند بهم نزدیک شوند و کدام  یک برعکس از یکدیگر فاصله خواهند گرفت؟  شبه جزیره کریمه  آهسته  و کند  به  روسیه  نزدیکتر می شود که  چندی پیش  این خبر گزارش شد. هیچگونه سیاستی در این جا  وجود ندارد  و این یک روند  کاملا  ژئوتکتونیکی است.  استرالیا با سرعت  7 سانتیمتر در سال  به سمت شمال، بسوی  جنوب — شرق آسیا  حرکت می کند.  بعضی از متخصصان حتی بروز زمین لرزه های بزرگ بر اثر تصادم صفحات تکتونیکی را پیش بینی می کنند. البته اگر اینگونه  حدسیات درست  باشد، چنین اتفاقاتی در آینده  نزدیک رخ نخواهند داد.

حرکت صفحه تکتونیکی  استرالیا  — سریعترین حرکت در جهان است. طی 22 سال، استرالیا  یک متر و نیم جابجا شده است. جغرافی دانان استرالیا به تصحیح  مشخصات  جغرافیایی با توجه به پیش بینی ها برای سال 2020 می پردازند.

این روند ادامه دارد: صفحاتی از هم دور می شوند و صفحات تکتونیکی دیگر بهم نزدیک می شوند. دانشمندان  می گویند جای نگرانی نیست.  می گویند قاره ها نیز مانند آدمها یا بهم نزدیک می شوند و یا از هم دور. حتی اتفاق می افتد که  روی هم قرار می گیرند. اما چنین اتفاقی بندرت رخ می دهد.  بدون نگرانی می توانیم روی  زمین به گردش  ادامه بدهیم. کی می داند، شاید  منطق تکتونیکی دیر یا زود  تمام قاره ها را   در یک  صفحه واحد بهم  نزدیک کند.  بهر حال، دانشمندان از این نوع پیش بینی ها نیز می کنند. البته  بهتر است اگر  بدون « تاخت و تاز» اتفاق بیفتد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала