کپک می تواند منجر به مرگ فضانوردان در سفر به مریخ شود

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر Производство сыров в Алтайском крае
Производство сыров в Алтайском крае - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، کپک قارچی "آسپرژیلوس فومیگاتوس" (Aspergillus fumigatus ) تهدیدی برای زندگی و سلامت فضانوردان می باشد.

اسپوتنیک به نقل از مجله "EurekAlert" در این رابطه می نویسد که میکروبیولوژیست ها دو گونه کپک "آسپرژیلوس فومیگاتوس" که یکی از آنها در ایستگاه فضایی بین المللی پرورش داده شد و دیگری در آزمایشگاه بر روی زمین را با هم مقایسه کرده اند. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که قارچی که در مدار زمین پرورش یافته بود مقاومت خوبی در برابر تنش و عدم تغییرات در DNA برخوردار بودند. در مقابل قارچی که در فضا رشد کرده بودند، برای حیوانات آزمایشگاهی کمی کشنده تر بود، اما تفاوت معنی داری بین این دو گونه در کل نبود.
در فضا، سیستم ایمنی بدن افراد کمی ضعیف تر عمل می کند و بیشتر مستعد ابتلا به عوامل بیماری زا می شوند. از آنجا که قارچ ها و کپک ها عوامل بیماری زای خود را در شرایط بی وزنی در ایستگاه فضایی بین المللی حفظ می کنند، این موضوع می تواند منجر به بروز بیماری های جدی در فضانوردان شود. این گونه خطرات با ماموریت های طولانی مدت افزایش می یابد. برای مثال، در پرواز به کره مریخ، به این علت که فرد مدت زمان زیادی را در فضا سپری خواهد نمود، به همان مراتب آسیب پذیرتر نیز خواهد شد.
نتایج این مطالعات به ایجاد شرایط جدید برای حفظ پاکیزگی و استریل بودن فضای قابل سکونت در ایستگاه ها و سفینه های فضایی کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала