گزارش و تحلیل

خارج کردن زن و بچه و پیر از حلب شرقی،گامی از خود گذشته است

© REUTERS / ReutersTVПейзаж полуразрушенного города Алеппо в Сирии
Пейзаж полуразрушенного города Алеппо в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان روسی و نمایندگان مقامات سوری از یاری و مدد در خارج شدن ساکنین از حلب که شبه نظامیان از آنها مانند "سپر زنده" استفاده می کردند، قصه نمودند.

پیشتر ایگور کوناشنکوف، نماینده وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که چهل و هشت زن و بچه همراه با افسران مرکز مصالحه روسی و ارتش سوری بخش شرقی حلب را ترک کردند.
سرگئی کاپیتسین،معاون رئیس مرکز مصالحه روسی در این مورد می گوید:

"حدودا پنجاه نفر را که اقلب زن وکودک بودند از حلب شرقی خارج کردیم. در موقع حرکت ما، بچه ها گریه می کردند و از نوری که به چشمشان می زد می لرزیدند. خیلی از نور می ترسیدند ولی بعدا تبسم جای ترس را گرفت. ما وظیفه را انجام دادیم".

وی خاطر نشان کرد که تصمیم فرار از حلب شرقی زیر چشم تیراندازان برای زن و بچه و پیر خیلی سخت بود. وقتیکه نظامیان سوری در شرایط پنهان کاری شدید اعلام کردند که فرصت خروج از "پنجره امن" پیدا شده است، ما ریسک کردیم.
یگانهای ارتش سوری روز یکشنبه دست به هجوم در جنوب حلب زدند. عملیات رزمی بعد از سه روز توقف بشردوستانه ای که طی آن ساکنین و شبه نظامیان می توانستند بخش محاصره شده شرقی شهر را ترک کند، از سر گرفته شده است. خود تروریست ها از ترک شهر خودداری کرده و با تهدید کشتن ساکنین، خروج از شهر را منع کردند. به گزارش رسانه های گروهی، چند نفر از ساکنین شهر که اهالی را از راهروهای امن به خروج از شهر تبلیغ می کردند، توسط شبه نظامیان اعدام شدند.
ایگور کوناشنکوف، نماینده وزارت دفاع فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد که هم زمان، طی هفت شب و روز اخیر، هواپیماهای هوافضای روسیه و نیروی هوایی سوریه بطور کلی پرواز انجام نمی دادند. به گفته کوناشنکوف برای خروج ساکنین از نواحیه بخش شرقی حلب،شب و روز هشت راه روی بشردوستانه به کار خود ادامه دارند.
انور محمودوف،کارشناس امور بین المللی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

"در شرایطی که شبه نظامیان افراد را در حلب شرقی با زور و به عنوان "سپر زنده" نگه می دارد، نجات جان هر فرد، گران بها است.

کارشناس مزبور در تفسیر می گوید:


" نجات حدود پنجاه نفر کم نیست. آن هم در شرایطی که نجات جان هر فرد، گران بها است. اهالی مرعوب است. از طفل و کودک، زن و پیر شبه نظامیان مانند "سپر زنده" استفاده کرده و در صورت عدم اطاعت، شدیداً مجازات می نمایند. به این خاطر،اقدامات نظامیان ما که به نجات چند ده نفر کمک کردند، گام از جان گذشته است. هر متر مربع ساحه زیر گلوله است و این عملیات بطور پر مخاطره بود".


به نظر کارشناس هر چه زودتر بخش شرقی حلب از وجود شبه نظامیان آزاد خواهد شد، به این قیاس تعداد زیاد ساکنین صلح جوی شهر نجات خواهد شد. باز هم ریشه سخن را به کارشناس می دهیم: 


"با تأسف، توقف سه روزه نتیجه ای نداد. نه آمریکایان کمک کردند، نه هم خود مذاکره کنندگاه به کنار آمدند. و با تأسف هر دقیقه عدم عمل، به قربانیان جدید منجر می شود. پس موفقیت در جنوب حلب و هر چه زود تر پایان دادن به فاجعه در این بخش شهر منوط به دست آوردن ارتفاع حاکم است. چون تا شبه نظلمیان صاحب این ارتفاع می باشند، قربانیان کم نخواهد بود".


به نظر کارشناس محمودوف، سازمانهای بشردوستانه بین المللی می توانستند درراه موفقیت مصالحه حلب بیشتر فعال باشند. وی در این مورد می گوید:


"به عقیده من آنها تلاش کافی نمی کنند. مثلا صلیب سرخ، بنظرم می توانست از طریق خود، کشورها را که بر جوانب گوناگون مناقشه تأثیرگذار اند وا دارد بطور فعال درراه مصالحه مصاعدت نمایند. به عقیده من طرح روسی در جهت جدا کردن جوانب مناقشه و خروج ساکنین و شبه نظامیان از حلب از طریق راهروهای امن ، طرحی مورد پذیرش و همه جانبه می باشد".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала