گزارش و تحلیل

عضو مجلس نمایندگان روسیه به همتایان ایرانی خود نامه نوشت

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر Осень в Крыму
Осень в Крыму - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوگنی فدوروف از حزب "روسیه متحد" و رئیس کمیته مجلس نمایندگان در امور سیاست اقتصادی و مبتکرین نامه ای به مجلس ایران با تقاضای نظر نمودن راجع به کریمه به حیث بخش لاینفک روسیه فرستاده است.

لئونید سلوتسکی، رئیس کمیته امور بین المللی،از ابتکار همکارش پشتیبانی کرده است. وی به خبرگزاری RT گفت "هر ابتکاری در این راه بد نیست".
یادآور می شویم که در هفته گذشته سوریه، کریمه را به عنوان بخش لاینفک روسیه شناخته است. علاوه از این، هادیه عباس، رئیس پارلمان سوریه خاطر نشان کرد که روابط مسکو و دمشق استرابژیک و دورنمایی می باشند. به عقیده فدوروف، تهران هم می تواند گام مشابه ای بردارد. وکیل کمیته مجلس نمایندگان روسی گفت:

"امروز ما باهم با ارتش اسد، افراطی گران را از حلب، یکی از مراکز داعش خارج می کنیم. اتحاد ما با رئیس جمهور سوریه نه فقط با نیت خوب بلکه با همکاری جدی نظامی و سیاسی تقویت شده است.گام مهم در جهت استحکام این دوستی، شناخت کریمه به حیث بخش لاینفک روسیه توسط پارلمان سوریه است. دَمِشق به تمام دنیا نشان داد که سوریه، دولت مستقل و دارای نظر دیگری نسبت به واشنگتن، لندن و عروسکهای آنان می باشد. متأسفانه، بعضی متحدین ما در این باره سکوت اختیار می نمایند".


یوگنی فدوروف اشاره کرد که منظور وی، شرکای خاور میانه، به خصوص ایران است که هم اکنون در سوریه با داعش می جنگد. به عقیده وکیل روسی، وقتی رسید نشان بدهیم که روابط روسیه و ایران، استراتژکی می باشد و تهران از موضع اصولی خود عدول نخواهد کرد.

Памятник затопленным кораблям в Севастополе - اسپوتنیک ایران
رئیس پارلمان سوریه: ما کریمه را بخش لاینفک روسیه می دانیم
آقای فدوروف به خبرگزاری RT توضیح داد:"این یک پیشنهاد حسن نیت است. تهران، زمان زیاد زیر تحریم ها بود. ده ها سال ایران در محاصره ایالات متحده آمریکا بود، ولی مردم ایران، وحدت خود را و صداقت با ایده های خود نشان داده است. چنین وحدت را می خواستیم در دوستی ایران و روسیه هم ببینیم. ایران، کشور کم نظیر است که ارزش استقلال و حاکمیت دولتی را می داند. امروزه که بسیاری علیه روسیه گسیل شدند، باید واضح گفته شود، شما در کدام قایق هستید. از طرف خود،مسکو به دوستی و سخن حامی که به موقع گفته می شود، قائل ارزش است.
عباس جمعه، کارشناس مسایل خاور میانه می گوید که پیشنهاد فدوروف،فرصت خوبی برای گسترش روابط با ایران، یکی از پیشرو منطقه می باشد. وی در مصاحبه با RT می گوید:

"اولا، این فرصتی است برای تأکید حق خود در صحنه بین المللی راجع به الحاق کریمه به روسیه. دوم،فرصت عالی برای وصل کردن مسکو با شیعیان، چون در صحنه غیر از ایران، یمن و لبنان مطرح است. چندی پیش من با کارشناسان ملاقاتی داشتم که می گفتند آمریکایان در این استقامت با سواد تر اقدام می نمایند. من موافق نیستم. آمریکا روی گروهکهای باصطلاح جهادی سنی محاسبه می کنند. به این خاطر روسیه شانس واقعی برای گسترش همکاری با دول شیعه که تهران بدون شک پیشرو آنان هست در حال حاضر دارد. حتی اگر شناخت کریمه به شکل نمادین و اعلانی باشد".


یاد آور می شویم که الحاق کریمه به روسیه از طرف کوبا،ونسوئلا،نیکاراگوئه، افغانستان و کره شمالی به رسمیت شناخته شده است. در هفته گذشته سوریه هم طرفدار الحاقیه شده است. هادیه عباس، رئیس پارلمان جمهوری عربی سوریه اظهار کرد که کریمه بخش لاینفک روسیه می باشد چونکه زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و "به دلیل حوادث فروپاشی شوروی و رویکردهای امروز، کریمه بعد از همه پرسی در کریمه به مبدء خود برگشته و این هم در جهت منافع اهالی شبه جزیره است. هنوز چند تا کشور تردید دارند. قزاقستان نتایج همه پرسی در شبه جزیره، انتخاب آزاد مردم عنوان کرده و " تفهمی نسبت به تصمیم روسیه در جهت الحاق کریمه دارد". آلکساندر لوکاشنکو، لیدر بلاروسی اظهار کرد که "بالفعل کریمه بخش روسیه شده است و ما با روسیه هستیم".
مورخ 16 مارس 2014 در نتیجه همه پرسی، 96% شرکت کنندگان خواستار الحاق منطقه به ترکیب فدراسیون روسیه شدند. مورخ 21 مارس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصویب معاهده مبنی بر الحاق کریمه و شهر سواستوپول به ترکیب روسیه و تشکیل استان کریمه را امضاء نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала