سقوط ارزش پوند مصر در بازار سیاه این کشور

© Sputnik / Eduard PesovВид на утренний Каир
Вид на утренний Каир - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایطی که همه جهانیان در حال بحث درباره سقوط ارزش پوند بریتانیا هستند، ارزش پوند مصر نیز در بازار سیاه این کشور سقوط کرد.

هرچند نرخ رسمی پوند مصر هنوز در سطح 8.88 پوند برای هر دلار باقی مانده ، ارزش آن در بازار سیاه به شدت پائین آمده و به 16 پوند برای هر دلار رسیده است. به این ترتیب نرخ پوند در مقایسه با اوایل اکتبر تقریبا 20 درصد و در مقایسه با ماه مارس امسال اصلا 40 درصد سقوط کرده است. این در شرایطی است که مصر دچار کمبود شدید نقدینگی دلار است و میزان ذخایر بین المللی این کشورکه در سال 2011 میلادی 36 میلیارد دلار بود به 16.564 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. وضع ناگوار فعلی بر بازار کشور تأثیر گذاشته و باعث افزایش نرخ دلار در بازار سیاه می شود.
نخست وزیر مصر اعلام کرد این کشور در چارچوب برنامه سه ساله کمک طی دو ماه 12 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دریافت خواهد کرد. این صندوق طبق معمول تعدادی از شرایط سخت گیرانه را برای کمک به مصر مطرح کرده است. افزایش نرخ برق که در مصر صورت گرفته ،افزایش مالیات برارزش افزوده و کاهش یارانه ها از جمله این شرایط هستند اما شناور کردن نرخ پوند مهم ترین تقاضای صندوق بین المللی پول است. صندوق بین المللی پول برای همه وام گیرندگان خود چنین شرایطی را مطرح می کند که در واقع فقط باعث بدتر شدن اوضاع اقتصادی می شود.
چگونه می توان پوند را نجات داد؟ اقتصاد دانان معتقدند فقط یک راه وجود دارد و آن تشکیل باصطلاح شورای پول است تا از طریق کنترل میزان پوند در گردش پولی، کمبود دلار رفع شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала