گزارش و تحلیل

محقق ایرانی: طرح کانال آبی ترانس ایران باید توسط روسیه عملیاتی شود

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده
آغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگان کشور های متفاوت این مناظره را ادامه می‌دهند که کانال آبی ترانس ایران راه اندازی خواهد شد یا خیر؟

مورخان می‌گویند که ایده ساخت این آبراه به تاجران ایرانی و روسی تعلق دارد که در طول قرن‌های 18 و 19 مناسبات دو‌جانبه را گسترش می دادند. بیش از 200 سال پیش تزاران امپراتوری روسیه و پادشاهان ایران در باره این اندیشه شروع به بحث کردند. چشم انداز ساخت کانال دریای خزر — خلیج فارس خیلی نویدبخش بود. ولی اندیشه در حال خود ماند و به خاطر حوادث تاریخی معلوم: جنگ ها، بحران های سیاسی، تعویض رژیم ها و حکومت ها تحقق نیافت

لیکن حالا موقعیت سیاسی برای پیشرفت روابط تجاری — اقتصادی روسیه و ایران مساعد است، به نظر می‌رسد که پیاده کردن این پروژه خیلی به‌موقع است. دلایل برای پیاده کردن این پروژه نیز بسیار وزین است. با در نظر داشت افزایش سریع همکوششی

پروژه احداث کانال ارتباطی قابل کشتیرانی خزر-خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
پروژه احداث کانال ارتباطی قابل کشتیرانی "خزر-خلیج فارس"
 تجاری — اقتصای میان روسیه و ایران و دیگر کشور های حاشیه خزر ساخت این کانال راه‌های لجستیک تجاری را بهبود داده و در چارچوب همکاری‌های نظامی- فنی مسکو و تهران احتمالاً قدرت دفاعی دو کشور در برابر دشمنان مشترک را تحکیم خواهد کرد.

با وجود اهمیت استراتژیک این پروژه هنوز زود است در باره عملیاتی شدن آن قضاوت شود. چنین بود دیدگاه محمود شوری، پژوهشگر ارشد مسایل روسیه، مدیر مطالعات اور اسیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با اسپوتنیک. وی افزود:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала