سخنگوی حشد الشعبی عراق: تا رسیدن به مرکز شهر موصل و آزادسازی آن زمان زیادی باقی نمانده

© AP Photo / Khalid Mohammedاردوغان: عملیات آزادسازی موصل در عراق 19 اکتبر آغاز می شود
اردوغان: عملیات آزادسازی موصل در عراق 19 اکتبر آغاز می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی رسمی نیروهای داوطلب مردمی عراق تأکید کرد که ساکنان موصل برای آزادی شهر به تکاپو افتاده‌اند و با نزدیک‌شدن نیروهای عراقی به شهر احتمال درگیری جوانان با تروریست‌ها بیشتر خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- «ابوجعفر الاسدی» سخنگوی رسمی نیروهای حشد الشعبی عراق از تلفات سنگین تروریست‌های داعش در عملیات آزادسازی موصل خبر داد و در این باره گفت: نیروهای عراقی امروز پیشروی خوبی در محورهای شرقی، شمال شرقی، جنوب شرقی و محور جنوبی داشتند و باعث فروپاشی خطوط دفاعی دشمن شدند. تاکنون بیش از 40 روستا در محورهای جنوبی و شرقی آزاد شده‌اند.

پیشروی نیروهای عراقی در مرکز بعشیقه

الاسدی ادامه داد: نیروهای عراقی موفق شدند مناطق "برطله" و "حمدانیه" را به‌طور کامل آزاد کنند، این نیروها روز گذشته پس از آزادسازی حمدانیه پرچم عراق را بر فراز ساختمان شهرداری برافراشتند. امروز نیز ارتش عراق موفق شد آخرین خطوط دفاعی داعش در شهر بعشیقه را درهم شکسته و به‌سوی مرکز شهر پیشروی کند.

او به آخرین وضعیت پیشروی نیروهای عراقی به‌سوی شهر موصل اشاره کرد و توضیح داد: نیروهای عراقی مستقر در محور جنوبی عملیات، 25 کیلومتر به‌سمت شهر موصل پیشروی کردند و هم‌اکنون در 30 کیلومتری جنوب موصل قرار دارند، از سمت شرق نیز نیروهای امنیتی و ارتش به 15 کیلومتری مرکز شهر موصل رسیده‌اند، در صورتی که عملیات به همین ترتیب پیش برود تا رسیدن به مرکز شهر موصل و آزادسازی آن زمان زیادی باقی نمانده است.

آغاز عملیات حشد الشعبی در محور غربی طی روزهای آینده

سخنگوی نیروهای حشد الشعبی در خصوص محور عملیاتی این نیروها گفت: نیروهای حشد الشعبی در محور غربی که یکی از مهمترین محورهای عملیات است مستقر شده‌اند، این محور از منطقه "قیاره" در جنوب تا "تلعفر" در شمال و میان موصل و مرزهای سوریه گسترده شده است، می‌توان گفت محور غربی یکی از خطرناک‌ترین محورها است و در حدود 12 هزار کیلومترمربع وسعت دارد.

او همچنین توضیح داد: محور غربی عملیات آزادسازی موصل از آنجا که خطوط امدادی تروریست‌ها مابین موصل و رقه در سوریه را قطع می‌کند یکی از مهمترین محورهای عملیات است و عملیات نیروهای حشد الشعبی در آن طی چند روز آینده آغاز خواهد شد تا شهر موصل به‌طور کامل محاصره شود و تمامی خطوط امدادی تروریست‌ها به آن قطع شوند.

وی ادامه داد: همچنین حشد الشعبی در ادامه منطقه "تلعفر" را آزاد خواهد کرد و از نیروهای عراقی که در حال پیشروی به‌سمت موصل هستند به‌خصوص آن دسته که در محور جنوبی مستقر هستند پشتیبانی می‌کند. حشد الشعبی به‌واسطه نیروهای محلی و اقلیت‌های مسیحی، شبک، ترکمان، ایزدی و همچنین نیروهای حشد عشایر سنی به‌سمت مرکز شهر موصل پیشروی خواهد کرد.

مشارکت محدود نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل

این فرمانده حشد الشعبی مشارکت نیروهای ائتلاف به‌رهبری آمریکا در عملیات آزادسازی موصل را محدود به محور شرقی دانست و گفت: نیروهای ائتلاف به‌رهبری آمریکا تنها از محور شرقی پشتیبانی می‌کنند و محورهای جنوبی (پلیس فدرال) و غربی (حشد الشعبی) را پوشش نمی‌دهند، پوشش آنها بر محورهای یادشده بسیار ناچیز است و به‌عوض نیروهای هوایی عراق پشتیبانی بسیار خوبی از نیروهای ما دارد.

او همچنین گفت: عملیات آزادسازی موصل تاکنون به‌خوبی پیش رفته است و نیروهای ما در محور شرقی و جنوبی به‌خوبی پیش رفته‌اند اما مهمترین مسئله پیشروی نیروهای عراقی در داخل شهر موصل خواهد بود.

تلفات سنگین گروه تروریستی داعش

ابوجعفر الاسدی تأکید کرد: تروریست‌های داعش از ابتدای عملیات تاکنون متحمل تلفات سنگینی شده‌اند که می‌توان به کشته شدن بیش از 600 تروریست و خنثی‌سازی ده‌ها خودروی بمب‌گذاری شده آنان اشاره کرد. تاکنون بیش از 50 خودروی بمب‌گذاری شده در محورهای شرقی و جنوبی توسط نیروهای عراقی منهدم شده‌اند. در بسیاری از مناطق مردم بومی منطقه پیش از رسیدن نیروهای امنیتی به استقبال آنان می‌رفتند.

تکاپوی اهالی موصل برای آزادسازی شهر

سخنگوی رسمی نیروهای حشد الشعبی عراق همچنین خبر داد: بر اساس اطلاعاتی که منابع داخل شهر موصل به ما مخابره کرده‌اند ساکنان شهر برای آزادی شهرشان به تکاپو افتاده‌اند، البته به‌دلیل جنایت‌های فراوان داعش علیه مردم آنان جرئت تحرکات گسترده را ندارند اما برخی جوانان گردان‌های مخفی را تشکیل داده‌اند و در فواصل زمانی مختلف به تروریست‌های داعش حمله می‌کنند، هرچه نیروهای عراقی به شهر موصل نزدیک‌تر می‌شوند احتمال بروز درگیری‌های گسترده تر میان گردان‌های یادشده با تروریست‌های داعش بیشتر می‌شود.

او تأکید کرد: گردان‌های مخفی موجود در داخل شهر موصل در تماس و هماهنگی با نیروهای عراقی هستند و از این طریق موارد لازم به آنان تذکر داده می‌شود.

سخنگوی حشد الشعبی در پایان به موضوع زمان پایان عملیات اشاره کرد و در این باره توضیح داد: نمی‌توان زمانبندی خاصی را برای پایان عملیات ذکر کرد زیرا در صورتی که تروریست‌ها در مرکز شهر مقاومت کنند و یا از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند مجبور خواهیم بود با دقت بیشتر و سرعت کمتر پیشروی کنیم زیرا محافظت از شهروندان مهمترین هدف ماست. در صورتی که جوانان داخل موصل بتوانند به تروریست‌ها حمله کنند و یا تجمعات تروریست‌ها در داخل شهر موصل دچار فروپاشی شود به‌طور حتم عملیات در مدت زمان کوتاهی پایان خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала