گزارش و تحلیل

ترساندن پوتین توسط اسناد CIA ،کار بیهوده است

© AFP 2023 / Stephane De SakutinПрезидент РФ Владимир Путин во время встречи лидеров стран "нормандской четверки" в Берлине
Президент РФ Владимир Путин во время встречи лидеров стран нормандской четверки в Берлине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های آمریکایی از وجود بسته ای اسناد CIA خبر می دهند که گویا انتشار آنان "می توانست پته گامهای تاکتیکی مشکوک رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را روی آب بریزد".

به نظر Guardian انگلیسی، اطلاعات مذکور با هدف ترساندن روسیه، می تواند حیله و کلکی باشد. ولی به نوشته خود روزنامه، حرف این جا است، پوتین بر خلاف سیاستمداران ایالات متحده آمریکا به آسانی زیر فشار نمی رود.
به گزارش NBC مأمورین سابق سرویس آمریکایی اعلام کردند که CIA "بسته اسنادی جمع آوری کرده است که می توانستند پته گامهای تاکتیکی مشکوک رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را روی آب بریزند. یک مقام عالی رتبه دیگر اظهار کرده "ایالات متحده آمریکا باید معامله های مالی پوتین و نزدیکانش را اقشاء نمایند.
تیم ترِوُر،مؤلف مقاله Guardian می نویسد که مایکل خِیدِنن، رئیس سابق آژانس امنیت ملی علناً اعتراف نمود که حملات سایبری بر دول خارجی از جمله بر شرکای سیاسی، کار گذشته ایالات متحده آمریکا است. ولی، به ذکر نویسنده مقاله، سازمان دادن نشت و خروج اسناد،بطور کلی، پدیده ای جدید است. ایالات متحده آمریکا تجربه دخالت بر انتخابات دیگران دارند ولی این، البته روسیه را از گامهای احتمالی معذور نمی دارد. مؤلف Guardian نگران است که چنین تقابل نه فقط به "جنگ سرد دیجیتالی بلکه به چیزی خیلی وحشتناک تر منجر شود".
در جواب به چگونگی افشاء این اطلاعات، مؤلف مقاله چند تا فرضیه دارد. بطور خاص فرض اول وی تلاشهایی موجود برای از پا در آوردن و وا داشتن باراک اوباما به اعتراف حامی بودنش از تشدید جنگ سایبری.
به نوشته مؤلف، امکان هم دارد که این داستان، فقط حیله و کلک است و CIA این اطلاعات جعلی با مقصد ترساندن روسیه پخش کرده باشد. ولی برای مؤلف سوال بر انگیز است که چرا "این همه نابغه های سرویس ملی معتقد اند که این ایده خوب است؟ طی چهار ماه مخاطبان سیاسی در آمریکا تکرار می کردند که اقدامات روسیه، بی سابقه و خطرناک است.
اگر ایالات متحده آمریکا کدام اسنادی را مربوط به پوتین نشر کند وی در جواب نمی گوید که "خیلی خوب، شما من را گیر کردید؟ ما دست از این کار می کشیم". مؤلف مقاله فرض می نماید که به احتمال زیاد، چنین وضعیت، تشنج در فضای سایبری را از این هم بد تر کرده ولی عامل بازدارنده نخواهد شد. می گویند گویا پوتین بر این عقیده است که اسناد پانامایی را دولت ایالات متحده آمریکا انتشار کرده است هر چند که شواهد آن در دست نیست. مؤلف مقاله می نویسد که امروز اکثر بر این عقیده اند که نشرات پیشتر، مربوط به سیاستمداران آمریکایی، انتقام رهبر روسیه از آمریکا است و عملیات ممکن CIA ، فقط فروض احتمالی پوتین را تقویت می نماید.
غیر از این، به عقیده مؤلف Guardian ،پوتین مانند سیاستمداران آمریکایی، به آسانی زیر بار عمومی نمی رود. وی چند بار تلاش کرده است قوانین اژدهامانندی در جهت تحت مراقبت قرار دادن اینترنت تطبیق کند. و اگر ایالات متحده آمریکا از طرح و نقشه خود دست بردار نباشند وی حتماً از قوانین مذکور برای حفظ منافع خود استفاده خواهد کرد.
به نظر مؤلف مقاله هم سرویس روسیه و هم ایالات متحده آمرکی به کار خود ادامه خواهند داد لیکن آمریکا باید بکوشد تشنج را کاسته و تا همه چیز از کنترل خارج نشده است به مذاکراتی در جهت ایجاد یک نوع قرارداد بین المللی راجه به گامهایی در اینترنت اقدام کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала