موزه سنجار

© REUTERS / Ari Jalalشهر « سنجار» عراق
شهر « سنجار» عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنجار موزه ای زیر آسمان باز خواهد شد.

محمد خلیل، شهردار  « سنجار» عراق در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» گفت  شهر « سنجار»  که توسط  نیروهای  پیشمرگ  کرد  از دست شبه نظامیان « داعش»  در نوامبر سال 2015 آزاد شد، به موزه ای  زیر آسمان باز مبدل خواهد شد  و در آینده نزدیک « سنجار» دیگری برای زندگی مردم ساخته خواهد شد.

 به گفته خلیل، به تصمیم مقامات، « سنجار» به موزه یادبود زیر آسمان باز مبدل خواهد شد  تا مردم  به یاد داشته باشند که جهادگرایان  داعش با شهر چه کردند.  شبه  نظامیان « داعش» طی تقریبا یکسال، « سنجار» را به یک شهر ویران مبدل کردند.

—   شهر « سنجار» مدت طولانی  تحت کنترل  « داعش» قرار داشت. بعلاوه در جریان عملیات آزادی آن ،  نبردهای سنگینی  با جهادگرایان در گرفت که در نتیجه ، مرکز « سنجار»  آسیب زیادی دید  و  سطح ویرانی در آنجا  چنان است که به درد زندگی نمی خورد.  شبه نظامیان «داعش»  با ترک شهر  تله های  مین و بمب هایی را که در زیر ساختمان ها  جا سازی کرده بودند منفجر کردند.  ساکنان « سنجار»  خواهان ساخت شهر تازه ای شدند.  مسعود بارزانی  — رهبر کردهای عراق  در  شمال عراق که « سنجار» در آنجا واقع است-  از این ایده حمایت کرد  و کار در این جهت آغاز شد.  شهر کنونی به موزه ای  زیر آسمان باز مبدل خواهد شد تا به این ترتیب یاد آور جنایاتی باشد که  تروریست های «داعش» در آنجا به انجام رساندند.  در نزدیکی آنجا  شهر نو ومدرن دیگر « سنجار» ساخته خواهد شد».

خلیل  متذکر  شد که پس از پایان کارهای ساخت و ساز،  ساکنان « سنجار» به آنجا برخواهند گشت که پس از تصرف شهر توسط شبه نظامیان « داعش» آنجا را ترک کرده بودند.به گفته خلیل  تعدادی از  روستاها  در حومه « سنجار» که هنوز  در دست شبه نظامیان است،  بزودی آزاد خواهند شد.

 سنجار  واحد اداری استان « موصل» است و  مطابق با  ماده 140  قانون اساسی عراق ، « سنجار» از جمله  مناطقی است که مقام آن از طریق برگزاری رفراندوم  مشخص خواهد شد.  نمایندگان کرد  اعلام می دارند که  پس از آزادی  « موصل»  از دست « داعش» ، سنجار  از مقام شهر برخوردار خواهد شد و  تحت کنترل  رهبری کردها  قرار خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала