تعداد گروهک های اسلامی قفقاز مشخص شد

© AP Photo / Geert Vanden WijngaertБойцы отряда специального назначения во время контртеррористической операции в Брюсселе
Бойцы отряда специального назначения во время контртеррористической операции в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا پایان سال جاری کشورهای روسیه، فرانسه و نروژ تحقیقات خود را در خصوص گروهک های اسلامی بزرگ فعال در قفقاز به پایان می رسانند.

این تحقیقات توسط ماموران ویژه، سیاست پردازان و محققین حوزه دین با نگاه به مساله افراطی گرایی از داخل و تدوین شیوه های مبارزه با تروریسم انجام می گیرد.

انستیتوی افریقای آکادمی علوم روسیه از سال 2014 رسما مطالعه جامع روی جنبش های اسلامی را آغاز کرده است. متخصصین منطقه قفقاز روسیه، کشورهای عربی و افریقایی را مورد مطالعه قرار داده اند. اولین کار بزرگ علمی که در این انستیتو انجام گرفت «جنبش های رادیکال اسلام در نقشه سیاسی دنیای امروز» نام دارد.

حوادث «بهار عربی» نشان داد که اسلام گرایی در اشکال افراطی آن که گاه منجر به تروریسم می شود، یک پدیده جهانی است. نه تنها در کشورهای عربی که حتی در فیلیپین و اندونزی، امریکا و اروپا و روسیه نیز این پدیده مشاهده می شود.

در تحقیق اول که سال گذشته به پایان رسید، متخصصین انستیتوی افریقای آکادمی علوم روسیه ماهیت اسلام گرایی از نظر فرهنگی، دینی و سیاسی را بررسی کردند. تا پایان سال 2016 یک کار تحقیقی بزرگ دیگر نیز به پایان می رسد. در تحقیق دوم کارشناسان درباره چند جنبش اسلام گرای فعال در قفقاز شمالی و جنوبی توضیح می دهند. این تحقیق منحصربفرد است و مشابه آن در دنیا نیست. به غیر از جمهوری های قفقاز شمالی شامل داغستان، چچن، اینگوشتیا، کشورهای آذربایجان، گرجستان هم در تحقیق آمده اند.

این تحقیق توسط پژوهشگران هر منطقه نوشته شده که از داخل با حوادث و جریانات آشنایی دارند. در تحقیق حاضر گفته شده که ده ها گروهک در قفقاز فعال هستند. به عنوان مثال، یکی از سازمان های اسلامی بزرگ که در قفقاز فعالیت می کند، «امارت قفقاز» جزو گروه های ممنوعه در روسیه است. بسیاری از گروهک ها نسبت به داعش سوگند وفاداری یاد کرده اند.

فرانتس کلینتسِویچ معاون اول رییس کمیته مبارزه و امنیت شورای فدراسیون می گوید: «این احتمال هست که بسیاری از افراد ملحق شده به داعش، دوباره به خانه هایشان برگردند. حتی تعدادی هم برگشته اند. تمام آنها تحت کنترل هستند. اما عده ای هم به کشورهای سوم یا چهارم رفته اند و در اروپا جابجا می شوند تا ردپا از خود به جا نگذارند. این مساله خطرناک است.

علاوه بر این در تحقیق حاضر راجع به پدیده اسلام گرایی در فضای اینترنت گفته شده است: تاثیر گذاری روی اذهان و جذب افراد، موعظه های تروریست ها و اختلاف و تفرقه اندازی از روش های این گروه در فضای مجازی است.

در تحقیقات حاضر حتی نمونه هایی برای نمایش ورود دنیا به فاز جدید و اسلام فاقد تمدن و پشتوانه نیز آورده شده است. به عبارتی در این شکل از اسلام، تمام ارزش ها فاقد اعتبار هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала