تشریح مواضع اصولی ایران در سازمان ملل

© AP Photo / Richard Drewپوتین وارد مقر سازمان ملل متحد شد
پوتین وارد مقر سازمان ملل متحد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر و نماینده دائم کشور ایران در سازمان ملل، حمایت کشورهای خارجی از تروریست هایی را که بدلیل عدم کنترل در مرزهای سوریه وارد این کشور شده اند، ریشه اصلی وضعیت نابسامان و بروز فجایع انسانی در این کشور دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- «غلامعلی خوشرو» در نشست روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به منظور بحث پیرامون وضعیت سوریه و شهر حلب برگزار شد، مواضع اصولی ایران را تشریح کرد.

وی در این جلسه که با حضور «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل و «استفان دمیستورا» نماینده ویژه او در سوریه برگزار شد، گفت: شهر حلب و برخی مناطق سوریه طی چندین سال گذشته وضعیت نگران کننده ای داشته است.

نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه تروریست ها و گروه های مسلح که غالبا بواسطه عدم کنترل مرزها، وارد سوریه شده و توسط برخی کشورهای خارجی حمایت می شوند مسئول وضعیت نابسامان و بروز فاجعه انسانی در شرق حلب هستند، انجام اقدامات عملی با هدف پایان دادن به رنج و محنت مردم غیرنظامی آن مناطق را ضروری و حیاتی دانست.

وی از جمله این اقدامات، به برقراری آتش بس به منظور ارسال کمک و تخلیه مجروحین از شرق حلب و همچنین خروج افراد مسلح از مناطق پرجمعیت اشاره کرد و تحقق این شرایط را برای سامان دادن به اوضاع سوریه و جلوگیری از تخریب مناطق و قتل و جرح مردم ضروری دانست.

خوشرو افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آتش بس یک طرفه ای که امروز از سوی دولت سوریه اعلام شد و مورد حمایت فدراسیون روسیه قرار گرفت اقدام منطقی و درستی بوده است لیکن از این واقعیت نباید غافل بود که با تداوم حضور عناصر تروریست و جنگجویان خارجی در شرق حلب، وضعیت در آن منطقه متزلزل خواهد بود و هر لحظه امکان بروز مجدد درگیری وجود خواهد داشت.

سفیر کشور ایران گفت: با مفروض دانستن این وضعیت، ما معتقدیم اقدامات اعلام شده از سوی دولت سوریه در روز 10 اکتبر برای تقویت آتش بس و پرهیز از شروع درگیری ها بسیار مهم بوده و لازم است از سوی تمامی طرف هایی که در تلاش بمنظور یافتن راه حلی پایدار برای بحران فعلی در شرق حلب هستند، رعایت شود.

خوشرو افزود: لازم است سازمان ملل متحد با واقع بینی بر نیازهای فعلی در شرق حلب تمرکز کرده و سایر کشورها را به مشارکت سازنده برای خاتمه این بحران تشویق و اجرای این اقدامات مهم را تسهیل نماید زیرا اعتقاد نداریم که دخالت جانبدارانه مجمع عمومی ملل متحد در این مسیر، سازنده باشد.

سفیر ایران در پایان با طرح دو سوال خطاب به استفان دمیستورا نماینده ویژه بان کی مون، گفت: پرسش اول این است که ایشان چگونه تضمین می کنند عناصر النصره منطقه را ترک کنند در حالیکه حجم ارسال کمک به این افراد از سوی دولت هایی مشخص، نه تنها کم نشده بلکه رو به فزونی گذاشته است؟

و پرسش دوم این که ایشان چه تضمینی می دهند که سایر عناصر مسلح غیر از گروه النصره که قرار است با ترک مخاصمه موافقت کرده و در شرق حلب باقی بمانند، بار دیگر دیر یا زود دست به سلاح نبرند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала