آغاز حرکت برخی کشوهای اروپایی برای ایجاد ارتش مشترک

© AP Photo / Francisco SecoТуристы на одной из площадей Мадрида
Туристы на одной из площадей Мадрида - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از رای مردم انگلستان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا بار دیگر زمزمه هایی درباره تشکیل ارتش واحد اروپایی به گوش می رسد که چالشی بزرگ برای انگلیس محسوب می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مهر- گفته می شود فرانسه و آلمان قصد دارند همکاری های نظامی خود را افزایش داده و یک صندوق دفاعی مشترک ایجاد کنند که کار خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد کرد و مورد حمایت بانک سرمایه گذاری اروپایی قرار خواهد گرفت.

همچنین خبرهایی از دیگر همکاری های دفاعی و نظامی بین کشورهای اروپایی به گوش می رسد بطوریکه آلمان و هلند نیز با ترکیب تانک ها و نیروی دریایی خود قصد دارند بر روی توسعه یک سیستم دفاعی موشکی زمین به هوای مشترک کار کنند.

تمامی شواهد و قرائن حکایت از آغاز حرکت برخی کشوهای اروپایی برای ایجاد ارتش مشترک اروپایی دارد تمامی شواهد و قرائن حکایت از آغاز حرکت برخی کشوهای اروپایی برای ایجاد ارتش مشترک اروپایی دارد که در گزارش استراتژی جهانی این اتحادیه در بیست و هشتمین نشست سران این اتحادیه به آن اشاره شده بود. در این گزارش که مورد حمایت بسیاری از کشورهای عضو قرار گرفت بر توسعه زیرساخت های عملیاتی و نظامی جدید اروپا از جمله ایجاد مراکز فرماندهی مشترک تاکید شده است.

«اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان امروز در سخنانی در برلین اظهار داشت: آلمان در نظر دارد در قیاس با گذشته ایفای نقش نظامی خود در سطح جهان را افزایش دهد.

وزیر دفاع آلمان با بیان اینکه برای مقابله با ناآرامی های موجود در جهان باید از انزواطلبی دوری کرد، افزود: باید مسیر حرکت را از انزوا به سمت تغییر بچرخانیم تا بتوانیم روی دیگری غیر از آنچه بر جهان حاکم است را ببینیم.

فون در لاین در ادامه تصریح کرد: وزارت دارایی آلمان با افزایش بودجه نظامی این کشور مسیر را برای ایفای نقش بیشتر در سطح جهان هموار کرده است.

موارد مورد تاکید در این گزارش تداعی کننده ایده ایجاد «ارتش اروپایی» است که توسط «خاویر سولانا» رئیس وقت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز مطرح شد ه است و وی خواستار تقویت توانمندی های استراتژیک همکاریها در منابع بوده است.

همچنین «ژان کلود یونکر» رئیس شورای اروپایی با توجه به اینکه اکثر اعضای ناتو در درون اتحادیه اروپا قرار ندارند این سازمان را برای تامین امنیت اروپا کافی نمی داند.

اروپایی ها در سال های اخیر از ایفای نقش جهانی خود محروم بوده اند و در تحولات وسیعی مثل جنگ افغانستان و عراق صرفا مجبور به پیروی از سیاست های آمریکا بوده اند و تنها نقش تایید کننده سیاست های آمریکا و مشروعیت بخشی به آنها را در مجامع جهانی داشته اند.

به نظر می رسد در پی جنگ های عراق و افغانستان و تحولات شرق اوکراین وهمچنین با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم دارند با تقویت توان دفاعی خود در داخل اتحادیه اروپا سیاست های مستقل تری در زمینه های دفاعی و سیاسی نسبت به آمریکا در قبال تحولات جهانی و روسیه اتخاذ کنند.کشورهای عضو اتحادیه اروپا درصددند با تقویت توان دفاعی در داخل اتحادیه سیاستهای مستقل تری در زمینه های دفاعی و سیاسی نسبت به آمریکا در قبال تحولات جهانی و روسیه اتخاذ کنند

در این میان انگلستان که اخیرا نیز در پی رفراندوم این کشور تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است از مخالفان سرسخت تشکیل ارتش مشترک اروپایی است و بارها اعلام داشته است که به هیچ وجه به این ارتش نخواهد پیوست و با ایجاد آن مخالفت خواهد کرد.

تشکیل ارتش اروپایی بحث جدیدی نیست و حتی قبل از تشکیل اتحادیه اروپا این بحث وجود داشته است که انگلستان از همان زمان با تشکیل چنین ارتشی مخالفت داشته است.

مخالفت انگلستان می تواند دلایلی متعددی داشته باشد:

* انگلستان تشکیل ارتش اروپایی‌ را مقدمه‌ای برای تضعیف وجهه نظامی و امنیتی خود می‌داند و در همین راستا معتقد است که اتحاد آلمان و فرانسه و به دنبال آن متحدان این کشورها می‌تواند موجب استحکام و تقویت این دو کشور شود و از این جهت احساس خطر می‌کند.

* انگلستان از کاهش اقتدار و تضعیف ناتو که تحت نفوذ آمریکا است هراس دارد. با توجه به این موضوع که گرداننده اصلی ناتو آمریکا است و به دلیل این‌که انگلستان اصلی‌ترین شریک ایالات متحده در اروپا محسوب می‌شود، حفظ منافع آمریکا در این خصوص در اولویت قرار دارد. چرا که تشکیل ارتش اروپایی می‌تواند منافع آمریکا را نه تنها در اروپا بلکه در بدنه ناتو و کل جهان به خطر بیاندازد و از این جهت بریتانیا یکی از مخالفان اصلی و سرسخت این ارتش محسوب می‌شود.

انگلیس یکی از بازوهای نظامی و اطلاعاتی اتحادیه اروپا بوده و با داشتن دیدگاه‌های فراآتلانتیکی و نزدیک به آمریکا همواره از جمله کشورهایی بوده که با تشکیل هرگونه ارتش اروپایی مخالف بوده است که دلیل این امر به پیوندهای عمیق این کشور با ایالات متحده باز می‌گردد.

در تمامی این سال ها آمریکا که گرداننده اصلی ناتو است سعی کرده است برای حفظ موقعیت نظامی خود در اروپا و جهان، توان دفاعی کشورهای اروپایی را در سطحی ناقص و ناکارآمد نگهدارد تا از این طریق بتواند حضور نظامی خود در اروپا را توجیه و حفظ کند.

در صورت تشکیل چنین ارتشی اروپا اکثر هزینه های خود را صرف نیروهای مسلح خودش خواهد کرد و پول های خود را راهی جیب آمریکا نخواهد کرد.

ناتو همواره دارای دو وجه بوده است یکی وجه سیاسی این سازمان و دیگری وجه نظامی آن در وجه نظامی انجام عملیات ها با آن بوده است و در بخش سیاسی تصمیم گیری ها.

از آنجائیکه آمریکایی ها تامین کننده حدود یک چهارم هزینه های این سازمان بوده اند همواره بازیگر اصلی در تصمیم گیری های سیاسی این سازمان نیز بوده اند و عملا دیگر کشورهای عضو تابع سیاست گذاری های جهانی این کشور بوده اند. نفوذ آمریکایی ها دراین سازمان همواره موجب نارضایتی ها واختلافاتی در درون این سازمان بوده است به ویژه فرانسوی ها همواره از این نفوذ ناراحت بوده اند بطوریکه فرانسوی ها بین سال های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۹ از این سازمان نظامی عقب کشیدند و در نتیجه مقر ناتو از فرانسه به بروکسل منتقل شد.

انگلستان که از منظر آن تشکیل ارتش اروپایی نوعی موازی کاری با ناتو است همواره  یکی از سرسخت ترین مخالفان سیاست های دفاعی مشترک اروپا محسوب می شودانگلستان که از منظر آن تشکیل ارتش اروپایی نوعی موازی کاری با ناتو است همواره  یکی از سرسخت ترین مخالفان سیاست های دفاعی مشترک اروپا به طور عام و طرح عقیم مانده تشکیل یک «ارتش مشترک اروپایی» به طور خاص بوده و هست که اکنون با خروج این کشور از اتحادیه اروپا این طرح می تواند بار دیگر به صورت جدی مطرح شود.

مخالفت های مقامات انگلیسی با تشکیل ارتش اروپایی بعد از خروج این کشور از «برگزیت» موجب شد تا «مارتین شولتز»، رئیس پارلمان اروپا دراولین سفر خود به انگلیس بعد از برگزیت به آن پاسخ دهد و اعلام کند که انگلستان دیگر حق وتوی برنامه‌ها و پیشنهادهای اعضای اتحادیه اروپا را ندارد و مقامات لندن خواست تا روند برگزیت را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала