گزارش و تحلیل

اوکراین گرسنه به روسیه رو می آورد

© Sputnik / StringerФлаги у Киевской городской администрации
Флаги у Киевской городской администрации - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یاکوف بزباخ نماینده رادا - پارلمان اوکراین متعلق به هیچ جناح ابتکار مخاطب قرار دادن پرزیدنت پترو پوروشنکو را پیش کشید تا روند لغو تحریم روسیه شروع شده و مناسبات اقتصادی دو کشور از نو برقرار شوند

بزباخ بر آن است که بدون از سرگیری مناسبات با شرکای اقتصادی مرسومی اکثر واحد های تولیدی اوکراین محکوم به رکود اقتصادی تدریجی است.

از سال 2015 در اوکراین محدودیت‌ها در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعمال شد. انواع متفاوت تحریمات از مصادره دارایی گرفته تا ممنوعیت ورود به آن کشور برای یک سال وضع شده بودند. 388 نفر و 105 شرکت وارد لیست تحریمات شده بودند. در ماه اوت 2016 کابینه وزیران اوکراین این تحریمات را تمدید کرد و 250 شخص حقیقی و 46 حقوقی روسیه بطور اضافی تحریم شدند.

ولادیمیر اولینیک نماینده سابق رادا در مصاحبه با اسپوتنیک یادآوری کرد که این، تلاش اول تشکیل گروه نمایندگان رادا به قصد بازسازی روابط تجاری — اقتصادی با روسیه نیست. وی ادامه داد:

«در ماه مه 2014 وقتی من نماینده رادای دور هفتم بودم همراه با نمایندگان دیگر، گروه 36 نفری تحت عنوان «به خاطر صلح و ثبات» را تشکیل دادم و در ماه سپتامبر ما با یک بازدید به دوما — پارلمان روسیه رفتیم. این، بازدیدی از طرف دولت اوکراین نبود بلکه از طرف انتخاب کنندگان کشور ما بود. این نمایندگان در اوکراین مورد پیگرد و ضرب و شتم قرار گرفته و در مورد آن‌ها پرونده های جنایی را تشکیل دادند. حالا نمایندگان اوکراینی دارند تلاش دوم را انجام می دهند».

به گفته این نماینده پارلمان اوکراین وضعیت اقتصاد اوکراینی آن‌ها را به این اقدام وا می دارد. اولینیک گفت:

«سرما و گرسنگی برای انسان آزمایش های سختی هستند. به این خاطر این افکار به نمایندگان اوکراینی خطور می کند. برای مثال می‌گویم که در 2013 ما در بازار روسیه 17 میلیارد دلار محصولات ساخت اوکراین را فروختیم. پس از وضع تحریمات و اعلام روسیه به عنوان کشور تجاوزکار این مبلغ تنها چهار و نیم میلیارد دلار را تشکیل داد و اما به «دوستان عزیزمان»، به آمریکا، 100 میلیون دلار محصول خود را فروختیم چون آن‌ها ذرت و فلزمان را نمی خواهند. در بازار اروپا وضعیت از همین قرار است. در‌واقع ما در اروپا سهمیه های معادل یک تا چهار درصد از محصولات کشاورزی تولید شده در اوکراین را دریافت کردیم. مثلاً اوکراین یک میلیون و دویست هزار کیلو گوشت مرغ را تولید می‌کند و اروپا به ما مجوز فروش 16 هزار تن را داد. مسخره است! از این رو کارخانه های کشور ما تعطیل شده و مردم کار خود را از دست داده و درآمد در بودجه ما قطع شد. به این خاطر این فراخانی بگوش می‌رسد که روابط اقتصادی با روسیه باید احیا و بازسازی شود. بازرگانان از طریق نمایندگان خود در رادا می گویند: خفه کردن اقتصاد اوکراینی دیگر بس است. و اگر رژیم روادید با روسیه وضع شود که اصلاً معنایی ندارد این اقدام، اقتصاد اوکراین را محو خواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала