آواز موش ها

© Fotolia / Efmukelموش آزمایشگاهی
موش آزمایشگاهی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان راز آواز موش ها را کشف کردند.

آواز اولترا صوت که موش ها و دیگر جوندگان با خواندن آن جنس مخالف را جلب می کنند  مکانیزم پخش آن مشابه  صدای موتورهای جت   و خصوصیات آن شبیه  خصوصیات « سوت» با فرکانس بالاست.

 این مقاله در مجله Current Biology منتشر شده است.

کوئن المانس — Coen Elemans-  از دانشگاه دانمارک جنوبی در « اودنس» در این خصوص گفت: «  ما به این نتیجه رسیدیم که موش ها  سیگنال های ما فوق صوت  پخش می کنند  که برای جانوران  منحصربفرد است.  آنها از تارهای صوتی ارتعاشی استفاده نمی کنند و برخورد جریان هوای نازک  مخروج از ریه ها  با سطح داخل  حنجره ایجاد صدا می کند.  در نتیجه « سوت مافوق صوت» پخش می شود».

 المانس و همکارانش توضیح دادند که چیز مشابهی در  موتور جت  هنگام بلند شدن و فرود هواپیما  رخ می دهد که شخص  در نزدیکی  هواپیما و یا در داخل آن می تواند صدایی مثل « سوت» را بشنود.  مهندسان از این روش که  موجب جریان  هوا با سرعت  ما فوق صوت می شود، برای  خنک کردن  کامپیوترها و  بهبود کار  توربین ها استفاده می کنند.

به عقیده متخصصان ، دیگر پستانداران کوچک مانند  خفاش ها  نیز از چنین  مکانیزمی  برای دریافت  سیگنال های  نسبتا با ثبات  ما فوق صوت  استفاده می کنند  که برای ردیابی  و پرواز در شب ضروری است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала