گزارش و تحلیل

پروژه جنگنده «یوروفایتر» برای اروپا

© AP Photo / Mindaugas KulbisИтальянский истребитель Eurofighter Typhoon на авиабазе НАТО в Литве
Итальянский истребитель Eurofighter Typhoon на авиабазе НАТО в Литве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این برنامه بخشی از سیاست صنعت دفاعی اتحادیه اروپا بود که زیر خاک مدفون خواهد شد.

با گذشت 20 سال از اولین پرواز جنگنده یوروفایتر که شرکت های آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا به طور مشترک تولید می­کردند، نقطه پایانی تولید آن گذاشته می شود. روزنامه Die Welt در این باره می نویسد: «به اعتقاد کارشناسان حوزه هوا- فضا، از سال 2018 تولید این هواپیما در آلمان متوقف خواهد شد. این پروژه با مشکلات لجستیکی و تولیدی مواجه شده که از جمله آنها تولید اجزا و قطعات در کشورهای مختلف، مشکلات صادرات و فقدان قطعات یدکی در انبار است که باعث متوقف شدن مونتاژ نهایی هواپیما در اسپانیا شده می شود».

روزنامه مذکور می گوید که مونتاژ این هواپیما چیزی شبیه به یک پازل بزرگ است: بال های راست در کارخانه اسپانیا تولید می شود و بال های چپ در ایتالیا، قسمت هایی از بدنه در هم در آلمان تولید می شود. علاوه بر این، سهام شرکت های تولید کننده در حال افت هستند و تعداد کارکنان پیوسته کم می شود. حتی این احتمال وجود دارد که هزاران مهندس فوق متخصص مشغول به کار در این کارخانه شغل خود را از دست بدهند.

به گفه باریس ریباک مدیر شرکت مشاوره «اینفوموست»، برنامه یوروفایتر هیچ وقت از نظر اقتصادی و منطقی توجیه نداشته است.

وی می گوید: «این برنامه بخشی از سیاست صنعت دفاعی اتحادیه اروپا بود که زیر خاک مدفون خواهد شد. امروز در دنیا دست کم پنج جنگنده وجود دارد که دو یا حتی سه برابر کوچکتر از یوروفایتر هستند، اما مطلوبیت بیشتری دارند. دو تای آنها امریکایی، دوتای آنها روسی و یکی هم فرانسوی است. میلیاردها یورو که برای برنامه یوروفایتر هزینه می شود، در حقیقت صرف اشتغال زایی و حمایت از فناوری ها می شود. این برنامه موفقیتی نداشته است».

با این حال به گفته وی، کم کردن و یا بستن کارخانه بر صنعت هوانوردی اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی می گوید: «این برنامه برای هوانوردی نیست، بلکه برنامه دستیابی به استقلال است. با این کار بازار حفظ می شود، برای افراد اشتغال زایی می کنند و فناوری را به بازی می گیرند. وقتی از این بازی بیرون بروی، بازگشت به آن ممکن نیست. نمونه آن ژاپن؛ این کشور از نظر فناوری کاملا توسعه یافته است، اما بعد از جنگ جهانی دوم نتوانست به بازار برگردد. به همین خاطر اروپا هم ممکن است از نظر اقتصادی صدمه شدیدی ببیند. بعد از تعطیل شدن این کارخانه ها، تمام کسانی که دستی در این جریان داشتند به طرف آسیا و ترکیه می روند که شدیدا مایل به تولید جنگنده هستند و یا راهی هند می شوند. وقتی این کشورها صلاحیت تولید جنگنده را از دست بدهند، عملا بازگشت به آن غیرممکن خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала