گزارش و تحلیل

واکسن ضد آنفولانزای روسی در بازار ایران

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن ضد آنفولانزای روسی در بازار ایران
واکسن ضد آنفولانزای روسی در بازار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرارداد ایران و روسیه در زمینه تولید واکسن بسیار جدید " گریپول +" در محدوده ی جمهوری اسلامی ایران به طور سیستماتیک اجرایی می شود.

شرکت داروسازی برجسته ی ایرانی با نام سبحان (Sobhan Recombinant) کار ساخت مرکز پزشکی را تقریبا به اتمام رسانده است ، مرکزی که تولید محلی واکسن " گریپول +" روسی را برعهده خواهد گرفت. توافق نامه مربوطه پیشتر بین شرکت سبحان و شرکت روسی " پتروواکس فارم" امضاء شده است.
یلنا ارخانگلسکایا ، رئیس " پتروواکس فارم" در مصاحبه ای با اسپوتنیک فارسی در خصوص چشم اندازهای تولید داروی ایمنی روسی در ایران و سایر کشورها شرح می دهد:
شرکت " پتروواکس فارم" در سال 1996 تاسیس شده و در حال حاضر در لیست 30 تولید کننده ی دارویی میهنی بزرگ قرار دارد. اما مهم تر از همه این است که ما به عنوان شرکت روسی در لیست 5 شرکت داروسازی برتر تولید داروهای ایمنی در بین تامین کنندگان خارجی داروهای ایمنی یعنی واکسن ها جای داریم.
برای شرکت ما ، روسیه تنها بازار نیست. علی رغم اینکه پتانسیل صادراتی ما بر کشورهای شوروی سابق متمرکز شده است اما جغرافیای کاری ما گسترده تر می شود. شرکت ما گواهی بین المللی اروپایی GMP دارد در بین کشورهای جدیدی که ما همکاری در زمینه ی صادرات داروهای نو آورانه را در سال 2012 آغاز کردیم اسلواکی هم هست. ما همچنین قراردادی با کوبا امضاء کرده ایم. در کل طرح های آینده ما رفتن به خاور میانه و آمریکای لاتین است.
سال گذشته ، توافق طولانی مدتی در خصوص تولید محلی واکسن ضد آنفولانزا با نام
" گریپول +" با وزارت بهداشت بلاروس امضاء کردیم. دقیقا بعد یک سال ما توانستیم تولید را آغاز کرده و روی کل فرایند تولید کار کنیم. امسال آنها خودشان تولید می کنند و بر اساس تقویم ملی واکسن پیشگیری را تحویل می دهند. حجم ارسالی ، 4 میلیون دوز است. به نظر می رسد که حجم زیادی نیست اما نباید فراموش کرد که جمعیت بلاروس 14 میلیون نفر است. در واقع 40 درصد را پوشش می دهد. تاثیر تولید محلی واکسن روسی این بود که طی 4 سال اخیر در بلاروس اپیدمی آنفولانزا وجود نداشت.
بر اساس تجربه مشابه با بلاروس ، امسال شرکت " پتروواکس فارم" واکسن ضد آنفولانزای " گریپول +" را در ایران به ثبت رساند. اخیرا من بسته ی دوم اسناد مربوط به همکاری طولانی مدت با شرکت Sobhan Recombinant Protein را امضاء کردم. محل تولید دارو عملا آماده است. در ماه می در ایران بودم و بخش تولید را دیدم. در آن زمان فقط دیوارها را ساخته بودند و هنوز کف و سقف نبود. اکنون همه چیز آماده است. شرکای ایرانی در تولید خیلی سریع حرکت می کنند. و این مسائل به ما اطمینان می دهد که پروژه موفق خواهد بود و تا سال 2019 در ایران تولید واکسن روسی آغاز خواهد شد.
برنامه ریزی شده است که شریک مان از سن پترزبورگ نیز در بخش اپیدمولوژی و میکروبیولوژی با نام پاسترا به طرف ایرانی بپیوندد. امروز آنها واکسن بسیار با کیفیت ضد هپاتیت B تولید می کنند. و با توجه به اینکه تقویم ملی دولتی واکسن پیشگیرانه در ایران زیاد نیست ، ما شانس خیلی خوبی داریم که به نتیجه برسیم. درایران واکسن ضد آنفولانزا در داروخانه ها فروخته می شود. این محصول معمولی خرده فروشی است. یعنی خود بیماران واکسن را خریده و تزریق می کنند. بنابراین بازار در ایران در حال حاضر برای ما یعنی 2.5 میلیون دوز. جمعیت ایران تقریبا 80 میلیون نفر است. بنابراین مفهوم است که پتانسیل ایران بسیار زیاد است. اما این قانون وجود دارد: اگر تولید محلی شود شما 95 درصد بازار در این کشور را خواهید داشت. در واقع دولت در این کشور قصد ندارد داروی پیشگیری را به تقویم ملی بیاورد و فعلا تولید محلی مخصوص به خود نخواهد داشت. چنین قانونی در ایران وجود دارد. برای ما این امر بسیار عالی بوده و پروژه ی بسیار جالبی است. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала