گزارش و تحلیل

نظر کارشناس:سخن کلینتون راجع به سلاح هسته ای، نشت عمدی است

© AFP 2023 / David McnewКандидат на пост президента США Хилари Клинтон
Кандидат на пост президента США Хилари Клинтон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه آمریکایی Hill در هفته گذشته نوشت که هیلاری کلینتن، کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب دمکرات برنامۀ پنتاگن مبنی بر مدرنیزه کردن تسلیحات هسته ای کشور را مورد انتقاد قرار داده است.

اطلاعات مزبور از طریق ضبط صدای سخنرانی کلینتن در محول محدود طرفداران وی به اینترنت نشت کرده است. صدای وی در ماه فوریه سال جاری ضبط شده و توسط هکرها از Account e-mail یکی از کارمندان ستاد انتخاباتی کلینتن دزدیده شده بود.
در نوار مذکور هیلاری کلینتن بطور خاص از برنامۀ تجدید مهمات هسته ای که توسط باراک اوباما تأیید شده است برخورد منتقدانه دارد. وی در این مورد گفته بود:

"چیزی که در نهایت ما به آن احتیاج داریم، موشکهای بالدار با فناوری بالا و با کلاهک های هسته ای مجهز شده باشند".


به قول وی، تجدید مهمات هسته ای با چنین موشک های تاکتیکی، "سِناریوی ترسناک بیشتر برای کشور نمی تواند باشد. برای جلوگیری از این کار ایالات متحده آمریکا باید از هیچ چیز دریغ ننمایند".


قبلاً از قصد تقویت سه تایی هسته ای ایالات متحده آمریکا گزارش شده بود. مصارف مدرنیزه کردن نیروی راهبردی هسته ای آمریکا که طی 20 سال برنامه ریزی می گردد، از 350 تا 450 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
بوریس مِژویِف، کارشناس امور سیاسی و رئیس شورای تحریری سایت "محافظه کاری سیاسی" بر این عقیده است که صدای ضبط شده مزبور تصادفاً در دست عامه قرار گرقته و گام طرح ریزی شدۀ ستاد انتخاباتی کلینتن می باشد. وی در مصاحبه با اسپوتنیک راجع به نشت مزبور چنین اظهار عقیده کرده است: 


"ما با یک نشت مطلق عمدی روبرو هستیم. نشت های گوناگون از جمله خوش آیند وجود دارند که به شهرت و شناخت فرد ضرر نرسانده برعکس تصویرش را بشدت بهبود جلوه می دهد. بنظرم در ستاد وی افراد معقول کار می کنند که دنبال نشت ناخوشایند، درز باریک برای رساندن اطلاعات مطلوب می گشایند".


به عقیده کارشناس مِژویف، سخنان هیلاری کلینتن در این مورد نسبت به بیانیه رسمی اش بیشتر صادقانه به نظر می رسد. باز هم ریشه سخن را به کارشناس علوم سیاسی می دهیم که می گوید:


"نشت مزبور این چنین جلوه داده می شود که گویا این عقیدۀ صادقانه هیلاری کلینتن است و وی ذاتاً ستیزه جو نیست. زیرا یکی از مشخصات ناخوشایند تصویر وی در این مبارزه انتخاباتی، مسئول بودن در شروع جنگ در لیبی و موضع تیز ضدایرانی در گذشته است.رای دهندگان حزب دمکرات از چنین چیز خوشی ندارند چون در مجموع صلح جو می باشند و نسبت به ستیزه جویان حساسیت جدی دارند".


بنابراین چنین نشت، به عقیده بوریس مِژویف، فقط روشی برای تغییر و تنظیم اندک تصویر هیلاری کلینتن در مقابل رای دهندگان آینده است".
کارشناس علوم سیاسی در اخیر تفسیر خود چنین نتیجه گیری کرده می گوید:


"به نظرم اظهارات کلینتن راجع به آنکه چه چیز سیاست آینده وی را تعیین خواهد کرد اگر وی رئیس جمهور بشود، نباید جدی گرفت. به سادگی در این مورد نیازی به هموار کردن تصویر وی در مقابل رای دهندگان احساس می شد. در واقع، اظهارات مزبور که مطلق هیچ معنی کلیدی و عواقب سیاسی نداشته، بهترین روش و طرز کار برای تغییر و تنظیم اندک تصویر وی برای رای دهندگان حزب دمکرات است. چنین نشت اطلاعات راجع به آنکه وی مثلاً خیلی اطفال یا حیوانات را دوست دارند می توان هم سازماندهی کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала