شاهزداه نایف: در صورت موافقت ترکیه با ماندن بشار اسد در قدرت، عربستان نیز مخالفتی ندارد

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINEراه های خطرناک پیش روی شاهزاده جوان عربستان سعودی
راه های خطرناک پیش روی شاهزاده جوان عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولیعهد عربستان سعودی گفت: کشورش آماده گفت وگو با ترکیه در خصوص باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت است و در این زمینه مخالفتی نداریم.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- در گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از یک روزنامه سعودی به نام 'الریاض' آورده است، شاهزاده 'محمد بن نایف بن عبدالعزیز' در سخنانی پیش از سفر جمعه گذشته خود به ترکیه گفته بود: اگر ترکیه موافق با ماندن بشار اسد بر سر قدرت باشد، ما آماده رایزنی در این زمینه هستیم و در صورت توافق دیدگاه های دو کشور در این زمینه با ماندن بشار اسد در قدرت مخالفتی نخواهیم داشت.

وی با ستودن روابط کشورش با ترکیه گفت که هر دو کشور از قدرت ویژه ای در منطقه برخوردارند وهمکاری و اتحاد آنها ، منجر به بهبود اوضاع جهان اسلام خواهد شد.

وی با اشاره به کودتای نافرجام در ترکیه گفت: موضع ما از ابتدا واضح بود اما برخی کشورهای عربی از جمله قطر تلاش کردند به دلیل روابط استراتژیک با ترکیه، با انتشار شایعاتی در مورد دست داشتن عربستان در کودتای ترکیه، روابط ریاض وآنکارا را دچار تنش نمایند.

به گفته نایف عربستان در راس کشورهایی است که از ترکیه و حکومت دمکرات آن در مقابل تلاش ناکام کودتا حمایت کرد و آن را به شدت رد نمود وملک سلمان شخصا بازگشت امور در ترکیه به روال عادی را به رئیس جمهور ترکیه تبریک گفت.

در همین راستا، شاهزداه نایف هر گونه رکود سیاسی بین دو کشور را به دلیل از سرگیری روابط ترکیه با روسیه و تامین منافعش در مصر، سوریه عراق و ایران، رد کرد وگفت: اگر ترکیه موافق با ماندن بشار اسد بر سر قدرت باشد، عربستان آماده رایزنی در این زمینه است و در صورت توافق دیدگاه های دو کشور در این زمینه برای ماندن بشار اسد در قدرت مخالفتی نخواهد داشت.

جمعه گذشته، محمد بن نایف در قصر ریاست جمهوری ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بررسی قرار داد.

عادل الجبیر وزیر خارجه ، إبراهیم العساف وزیر دارایی، عادل الطریفی وزیر فرهنگ وچند مسئول دیگر ولیعهد عربستان را در این سفر همراهی کردند.

عربستان پیش از این بر کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری منتخب سوریه از قدرت تاکید کرده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала