شکایت جیسون رضاییان از مقامات ایران

© AFP 2023شکایت جیسون رضاییان از مقامات ایران
شکایت جیسون رضاییان از مقامات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جیسون رضاییان ،خبرنگار سابق روزنامه واشنگتن پست در تهران ، مادرش مری و برادرش علی از دولت ایران به دادگاه کلمبیا که در محدوده ی آن پایتخت آمریکا قرار دارد شکایت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از این روزنامه ، آنها خواستار پرداخت غرامت به خاطر بازداشت جیسون رضاییان و شکنجه ی وی هستند. از بازداشت و محاکمه و صدور حکم برای جیسون رضاییان به اتهام جاسوسی در سال های 2014 —2015 شکایت شده است.
به عقیده ی شاکیان ، تهران از پرونده ی رضاییان که ملیت ایرانی — آمریکایی داشت برای فشار آوردن به واشنگتن در جریان کار برروی برجام به همراه گروه 5+1 شورای امنیت استفاده کرد.
در چهارچوب اجرای برجام که برای حل وفصل برنامه ی هسته ای تهران است ، آمریکا و ایران به تبادل زندانیان پرداختند و رضاییان در ابتدای سال جاری آزاد شد.
در متن دعوی آمده است: " تقریبا شش ماه جیسون را با هدف دریافت اهرم فشار بر آمریکا در مذاکرات زندانی کردند. "
طرح دعوی در دادگاه بر اساس مفاد قانون آمریکایی مربوط به تروریسم و مصونیت خارجیان ثبت شد. این قانون ، افراد با ملیت آمریکایی را منع می کند که از دولت کشورهای دیگر در دادگاه های آمریکا شکایت کنند اما برای موارد تروریسم ، گروگان گیری و شکنجه از فهرست کشورهای حامی تروریسم استثنا وجود دارد. در این لیست که توسط وزارت امور خارجه آمریکا تنظیم شده است در حال حاضر ایران ، سوریه و سودان قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала