افزایش فشار آمریکا بر چین

© Sputnik / Iliya Pitalevپیونگ یانگ
پیونگ یانگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در خصوص مسأله کره شمالی، با چین درگیر می شود.

مسأله کره، کانون دیگر تشنج  بین چین و آمریکا  می شود.  واشنگتن  برقراری تحریم های  جدید  بر علیه شرکت های چینی  در رابطه با  همکاری آنها با کره شمالی را بعید نمی داند.  دنیئل فرید، هماهنگ کننده  وزارت امور خارجه آمریکا در  امور سیاست  تحریمی ، روز 28 سپتامبر  در  نشست کنگره این موضوع را اعلام نمود.  آمریکا قصد دارد از « ورق» کره  در فشار بر چین استفاده کند و از کره شمالی به عنوان بهانه و نه دلیل در این رابطه استفاده می کند.

کنستانتین آسمولوف،  کارشناس انستیتوی  خاور دور در این خصوص  اظهار نظر نمود.

 روز 28 ماه سپتامبر، آمریکا تحریم هایی بر علیه شرکت های چینی Dandong Hongxiang Industrial Development Co و چهار کارمند  این شرکت برقرار کرد  و اعلام داشت که این شرکت  اکسید آلومینیوم  را با دور زدن قطعنامه تحریمی  شورای امنیت سازمان ملل  به کره شمالی  فروخته است. دنیئل فرید این موضوع را به اطلاع  اعضای کنگره  رساند و گفت که این باید  هشداری به چین باشد.  آژانس خبری « رویتر»  به سخنان وی توجه کرد  که گفته بود بانک ها و شرکت های چینی  از وجود « ریسک» ها در خصوص  اینگونه معاملات با کره شمالی آگاه بودند.

کنستانتین آسمولوف  کارشناس انستیتوی  خاور دور آکادمی علوم روسیه  از مرحله جدید  مقابله  واشنگتن و پکن تعریف کرده گفت: در این جا موضوع  معاملات شرکت های چینی با کره شمالی در میان نیست. بلکه آمریکا از کره شمالی به عنوان بهانه و نه دلیل استفاده  می کند تا چین را تحت فشار قرار بدهد.  به چه شکلی اخبار مربوط  به معاملات  شرکت های چینی  و کره شمالی  به گوش اعضای کنگره می رسد؟ منبع این نوع اخبار  چیست، به ویژه با توجه به این نکته که مأموران  اطلاعاتی آمریکا در کره شمالی  فعالیت نمی کنند. همین موضوع در این جنجال باعث کنجکاوی می شود. در مناسبات آمریکا و چین، « ورق کره» — نوعی اهرم فشار است.   دونالد ترامپ چندی پیش گفت که چین باید  کره شمالی را « خفه کند» ، در غیر اینصورت  تجارت چین با آمریکا صدمه زیادی خواهد دید».

ایده  برقراری تحریم ها بر علیه شرکت های چینی وقتی به فکر واشنگتن  رسید که  تلاش های آمریکا برای حل  و فصل  مسأله  موشکی — هسته ای کره شمالی فقط با استفاده از تحریم ها، به شکست انجامید.  در این رابطه، آمریکا  و ژاپن بطور مشترک  از تاکتیک « خفه کردن»  کره شمالی با کمک  تحریم ها  استفاده می کنند  تا به این ترتیب رژیم  پیونگ یانگ را سرنگون سازند.

ناظران پیش بینی های  بدبینانه ای ابراز می کنند و  معتقدند که  مقابله آمریکا  و چین  حل و فصل مسأله موشکی — هسته ای کره شمالی را دشوارتر خواهد ساخت.

-      هم اکنون چین و آمریکا  با انتخاب دشواری در  خصوص  حل و فصل مسأله  موشکی — هسته ای کره شمالی روبرو هستند.  اعلامیه چندی پیش کره شمالی در اینباره که پیونگ یانگ  طراحی  سلاح هسته ای را به پایان رساند می تواند  نقطه آغاز بحث ها بشود. چین  هنگام تهیه  قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  پس از 4  آزمایش  هسته ای کره شمالی  با آمریکا همکاری کرد.  اما باید دید  چه چیزی در پشت این حرکت چین  وجود داشت. رایج ترین گزینه این است که چین به آمریکایی ها گفته است:  مسائل زیادی  بین ما وجود دارد، اما بیائید  حل و فصل مسأله کره شمالی را  با جنبه های دیگر مناسباتمان وفق بدهیم و  منافع چین  در نظر گرفته شوند.  پس از آن آمریکا تصمیم استقرار  سامانه پدافند هوایی  THAAD در کره جنوبی را به  اجرا گذاشت و شدیدا به تضعیف مواضع چین در رابطه با دریای  جنوب چین دست زد.  این وضعیت، احتمالا درس ناخوشایندی برای چین بود که آمریکا  به وعده های خود عمل نمی کند.

فعالیت چین دلیلی برای بروز مسأله هسته ای کره شمالی نیست و  چین کلید حل این مشکل را در اختیار ندارد. گئن  شوآن، نماینده رسمی   وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی  این موضوع را اعلام کرد.  ریشه این مسأله در تفاوت  مواضع آمریکا و  کره شمالی نهفته است.  آنچه به معاملات بین چین و کره شمالی — ذغال سنگ  و دیگر  مواد معدنی — مربوط می شود  این معاملات مطابقت کامل با  قطعنامه های به امضا رسیده و قوانین  ملی  چین دارد.  اگر  تقصیر متخلفان  تحریم های بین المللی  در  فعالیت غیر قانونی به اثبات برسد مجبور می شوند مسئولیت  نقض  این تحریم ها را قبول کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала