بریتانیا و امریکا باید در مقابل روسیه شرمنده باشند

© Fotolia / David Alaryنقشه کره زمین
نقشه کره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا معتقد است که احتمال وضع تحریم علیه روسیه به خاطر وضعیت سوریه، وجود دارد.

وی ضمن گفتگو در کانال اسکای نیوز در پاسخ به اعمال تحریم ها علیه روسیه گفت: «این موضوع را بررسی خواهیم کرد».

پیشتر وزیر امور خارجه بریتانیا روسیه را متهم به وخیم کردن جنگ سوریه و اوضاع در منطقه کرد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که برای تفسیر این سخنان باید در عبارت مذکور به جای روسیه، بریتانیا و به جای سوریه، عراق را بگذاریم، آنوقت شرایط واقعی مشخص می شود.

مسکو چندین مرتبه گفته است که هدف اصلی او در سوریه حل و فصل سیاسی اوضاع است و بشار اسد رییس جمهور قانونی کشور و مردم سوریه باید سرنوشت این کشور را تعیین کنند. علاوه بر این، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز می گوید که غرب به رهبری امریکا قادر به انجام تعهداتش در مبارزه با گروهک های تروریستی نیست.

یوری سوِتوف سیاست پرداز و روزنامه نگار روس در گفتگو با رادیو اسپوتنیک توجه را به این مساله جلب کرد که وزیر خارجه بریتانیا این اواخر لحن سخنش را تغییر داده و ضمن دعوت به گفتگو با مسکو، روسیه را متهم به افزایش بحران سوریه می کند.

یوری سوتوف می گوید: «من فکر می کنم که این مساله به خاطر دستپاچگی آنهاست. او تا پیش از این شهردار لندن بوده و وظایف مشخصی را انجام می داده. الان یک مرتبه در دریای سیاست جهانی افتاده است. اما ظاهرا در این اظهارات جهت گیری اخلاقی معنایی ندارد، به همین خاطر مانند دولت جدید بریتانیا سخنان رنگ و بوی دیگری دارد. ترزا می نخست وزیر بریتانیا هم چندین مرتبه سخنان تهدید آمیز و غیرتهدید آمیز مطرح کرده است. اگرچه این مساله عجیب است. کسی که دایم صحبت از مناسبات عادی با روسیه می کرد، ناگهان روسیه را متهم می کند. وقتی صحبت از جنگ در خاور میانه به میان می آید بریتانیا و امریکا باید صورتشان را از همه پنهان کنند و خجالت بکشند».

سوتوف می گوید غرب راحت تر است که همیشه روسیه را در همه مسایل و رخدادها متهم کند. به گفته وی «جانسون از نسل دوره جنگ سرد نیست. اما ظاهرا می خواهد همه چیز را از دریچه جنگ سرد نگاه و حل و فصل کند. حتی می بینیم که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا همین کار را می کنند. آنها پیوسته روسیه را متهم می کنند. این در حالی است که آنها باید از خودشان و درباره برنامه های آتی خودشان صحبت کنند. با این حال انگار همه گناه ها به گردن روسیه است و باید اشتباهاتش را دست آویز کنند».

به طور کل کارشناس روس معتقد است که تحریم ها علیه روسیه به خاطر اوضاع روسیه نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.

سوتوف می گوید: «تناقض آشکار وجود دارد. یک عضو شورای امنیت پیشنهاد وضع تحریم علیه عضو دیگر شورای امنیت را می دهد در حالیکه هر دو حق وتو دارند. به نظر می رسد که همه متوجه شده اند تحریم ها موثر نیستند. بعد از جنگ جهانی دوم ده ها تحریم علیه روسیه وضع شد. نتیجه آنها چه بود؟ انسجام همکاری های بین المللی از بین رفت. دوباره روابط برقرار شد و حالا باید از نو خراب کنیم. به همین خاطر من از این سخن پردازی ها تعجب می کنم».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала