درس نجوم در مدارس

© Fotolia / sdecoretنجوم
نجوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درس نجوم به مدارس باز می گردد.

اولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم  روسیه  اعلام نمود که  نجوم به  برنامه  مدارس برمی گردد.

 وی با گشایش المپیاد سراسری  روسیه در بین مدارس گفت: « بازگشت نجوم به مدارس حتمی است».

شایان ذکر است که درست نجوم به دلیل آنکه کتاب درسی با مطالبات مربوطه مطابقت نداشت در  سال 2008 میلادی از برنامه آموزشی حذف شد. از اینرو  محصلان مدارس فقط در چارچوب درس های فیزیک و جغرافیا کمی با  ساختار گینتی  آشنا می شوند.

یوگنی صبوروف، کارشناس در عرصه آموزش گفت: به دلیل  فقدان توجه کافی جامعه به این درس، نجوم از برنامه آموزشی مدارس حذف شد. اما هم اکنون که  تمام کشورها  بطور فعال به تسخیر فضا می پردازند، درس نجوم  یکی از درس های واجب مدارس می شود».

 هم اکنون  باید روی تهیه کتب مربوطه کار کرد. موضوع آن است که آیا کتاب ها از صفر نوشته خواهند شد و یا  کتب قدیمی به عنوان اساس  تهیه کتب جدید انتخاب خواهند شد.

یفیم راچِفسکی  معلم مردمی روسیه  و مدیر یکی از مدارس مسکو در این خصوص گفت: « تحقیقات انجام شده در این رابطه نشان داد که محصلان  کوچکترین تصوری در باره  ستارگان  و فضا و ساختار جهان ندارند. آنها حتی از چیزهای ابتدایی در این  عرصه بی خبرند.  نجوم برای بالا بردن سطح  فرهنگ عمومی ضروری است. به عنوان مثال،  بدون  دانش در باره کهکشان و ستاره ها  بدشواری می توان افسانه های باستانی را درک کرد».

به عقیده راچفسکی، درس نجوم را باید زودتر از کلاس های 11-10 در مدارس شروع کرد. محصلان دبیرستان فاقد حس رمانتیزم در یادگیری این دانش هستند.  این درس باید در سالهای نوجوانی  از کلاس 5 تا 9 تدریس شود.  در اینصورت بچه ها با علاقه بیشتری به یادگیری نجوم خواهند پرداخت و فقط به فکر نمرات آخر سال نخواهند بود. بهترین زمان برای آغاز تدریس درس نجوم  کلاس ششم  — هفتم است.

میخائیل  شویدکوی  نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه  در امور همکاری  بین المللی فرهنگی یک ابتکار جدید در عرصه آموزش را مطرح نمود.  وی اعلام کرد که آموزش  ادبیات  روسیه کثیر الملله  ضروری است.

 به عقیده کارشناس روسیه ، این درس به درک  افراد از ملیت های گوناگون  که در کنار ما زندگی می کنند کمک خواهد کرد.  میخائیل شویدکوی  معتقد است  که در برنامه  مدارس باید جایی برای این درس مهم پیدا کرد زیرا این  موضوع  با « توافق بین  اقوام» مرتبط است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала