کنگره آمریکا عليه وتوى اوباما درباره مصوبه شکایت قربانیان 11 سپتامبر از عربستان رای داد

© AP Photo / Susan WalshАмериканский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне
Американский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع آرا تصمیم باراک اوباما برای وتوی مصوبه‌ای را که به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه اقامه دعوا علیه حکومت عربستان می‌داد، ابطال کرد.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از رویترز، ابتدا سنا آمریکا در روز چهارشنبه ۷ مهر بحث وتوی آقای اوباما را به رای گذاشت که ۹۷ نفر از سناتورها در برابر تنها یک سناتور به ابطال آن رای دادند. 

رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود که تصویب چنین طرحی به منافع ایالات متحده آسیب می‌زند و باعث روگردانی متحدان واشینگتن از آن خواهد شد. اما این تنها هری رید، رهبر اقلیت دموکرات در سنا، بود که همسو با دولت اوباما علیه این مصوبه رای داد.

این گزارش می‌گوید که تیم کین، معاون هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و برنی سندرز رقیب پیشین خانم کلینتون در این رای‌گیری شرکت نکردند.

متعاقب سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با کسب بیش از دو سوم آرا توانست وتوی باراک اوباما را باطل کند، امری که برای اولین بار در طول هشت سال ریاست جمهوری وی رخ می‌دهد.

در مجلس نمایندگان آمریکا ۳۳۸ نماینده در برابر ۴ نماینده دیگر به ابطال وتوی آقای اوباما رای داده‌اند. 

باراک اوباما تنها چهار روز قبل مصوبه کنگره را وتو کرده بود. این مصوبه به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اجازه می‌دهد به دلیل نقش احتمالی عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات از ریاض شکایت کنند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала