گزارش و تحلیل

چرا داعشی ها برای پیروزی ترامپ دعا می کنند؟

© AFP 2023 / Molly RileyКандидат от республиканцев на пост президента США Дональд Трамп
Кандидат от республиканцев на пост президента США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ با قاطعیت می گوید که فقط او می داند چطور مشکل افراطی گرایی اسلامی را حل کند.

هربار وقتی انفجار جدیدی در دنیا رخ می دهد و مسلمانان رادیکال متهم می شوند، دونالد ترامپ با قاطعیت می گوید که فقط او می داند چطور مشکل افراطی گرایی اسلامی را حل کند. حتی یک بار هم قول داد که کنفرانس بین المللی برای موقف کردن انتشار اسلام رادیکال تشکیل دهد.

با این وجود، علیرغم تمام اظهارات بزرگ او، هنوز پیشنهاد روشنی برای کمک به مبارزه با تروریسم از دهان او شنیده نشده است. تنها چیزی که هست، او پیشنهاد می کند نسبت به مسلمانان خشونت به خرج دهند.

سخنان تحقیرآمیز و نمایشی او نسبت به اسلام و مسلمانان به تبلیغاتی برای داعش و القاعده تبدیل شده، زیرا آنها تایید می کنند که مدافعان اسلام ناب در مقابل یورش غرب هستند.

روش ترامپ این است که دایم درباره دشمن اصلی یعنی تروریسم اسلامی رادیکال صحبت کند. او در اوهایو گفت که برای پیروزی بر تروریسم اسلامی باید قعاطعه جلوی نفتر ایدئولوژیک را گرفت زیرا خشونت و تروریسم را تغذیه می کند.

ترامپ اصلا به مساله محبوبیت در بین امت اسلامی فکر نمی کند. ظاهرا او معتقد است که می تواند امریکا را در مقابل تروریسم حفظ کرده و مرزها را تقویت کند. اما نیدال ملک حسن که در فورت هود تگزاس دست به اقدام خرابکارانه زد و یا عمر مارتین که در اورلاندو دست به اسلحه برد، متولدین امریکا بودند.

روز 7 دسامبر 2015 ترامپ برای اولین بار پیشنهاد اعمال منع کامل و همه جانبه ورود مسلمانان به امریکا را داد. این سخنان حساسیت برانگیز باعث شد که تعداد زیادی از جمهوری خواهان به طرف او بروند و در مبارزه برای احراز نامزدی انتخابات ریاست جمهوری موفق شد. با این حال کمی بعد ترامپ را به عدم خودداری دینی متهم کردند. در آستانه انتخابات عمومی او سعی دارد به نوعی ایده اعمال منع ورود مسلمانان را ماله کشی کند. ترامپ به خوبی می داند که جلوی ورود برخی را باید بگیرد، اما نمی داند این افراد چه کسانی هستند.

اوایل ماه ژوئن او گفت که باید جلوی ورود مهاجران از کشورهایی را گرفت که شهروندانشان علیه امریکا دست به اقدامات تروریستی می زنند. اگر ما این سخنان را جدی تلقی کنیم، آنوقت باید جلوی مهاجرت از بریتانیا، فرانسه و ایتالیا را بگیریم. چند روز بعد ترامپ جمله بندی را تغییر داده و خواستار متوقف کردن مهاجرت از مناطق مرتبط با تروریست ها را کرد. بعید است که این سخنان مشکلی را حل کند، زیرا در دنیا هیچ منطقه ای وجود ندارد که با تروریست ها بی ارتباط باشد. اواسط ماه جولای ترامپ پیشنهاد جدیدی مطرح کرد. این بار او از کشورهایی نام برد که با تروریسم همکاری دارند. این کلمات را نمی توان به راحتی درباره عراق یا سوریه بیان کرد، اما در مورد امریکا به راحتی قابل تبیین است.

عجیب نیست که داعش خواستار پیروزی ترامپ باشد. مِت آلسِن رییس سابق مرکز ملی ضدتروریستی می گوید: «در ماه اوت یکی از نمایندگان رسمی داعش نوشت: «من از خدا می خواهم که اداره امریکا را به دست ترامپ بدهد». یک طرفدار دیگر اسلام گرایان نوشته بود: «جهادگران باید به هر قیمتی به ترامپ کمک کنند تا به کاخ سفید راه پیدا کند. اسلام گران در حمایت از نامزد انتخابات امریکا سخن می گویند در حالیکه او را دشمن ایده آل می نامند».

نامزد محبوب اسلام گرایان خود را به عنوان فردی معرفی می کند که دایما در حال مبارزه با تروریسم است. اگر مردم قدر نیستند طبیعت واقعی ترامپ را ببینند، در عوض تروریست های داعش و القاعده به خوبی از حمایت های بی سابقه او برخوردار می شوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала