گزارش و تحلیل

پاسخ مردم روسیه به غرب

© REUTERS / Grigory Dukorحزب "روسیه واحد" در انتخابات پارلمانی روسیه پیشتاز است
حزب روسیه واحد در انتخابات پارلمانی روسیه پیشتاز است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروزی مطلق حزب روسیه واحد در مقابل شکست مطلق احزاب مورد حمایت غرب در به وضوح نشان می دهد مردم این کشور قاطعانه از سیاست های پرزیدنت ولادیمیر پوتین حمایت می کنند وشدیدا مخالفت غربگرایی هستند.

طی هفته های اخیر رسانه های غربی تلاش زیادی انجام دادند تا احزاب همگرا با غرب در روسیه بتوانند در انتخابات دوما موفق شود و حتی برخی منابع خبری در مورد حمایت های کلان مالی غرب از این احزاب صحبت کردند.

موفقیت حزب روسیه واحد به ریاست آقای مدودف یار قدیمی آقای پوتین منجر به آن خواهد شد که رئیس جمهوری این کشور با پشتوانه مردمی خود سیاست های روسیه را هر چه قویتر در سطح داخلی و در سطح خارجی ادامه دهد.

رقیب مقابل روسیه در جهان، یعنی ایالات متحده، با چالش سردرگمی رفتار سیاسی بین المللی مواجه است و امیدی به بهبود آن با توجه به کاندیداهای فعلی موجود در انتخابات آمریکا که ما می بینیم وجود ندارد.

کاندیداهایی که همه تحلیل گران بین المللی متفق القول هستند منفورترین و کم طرفدار ترین کاندیداهای ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده به حساب می آیند.

خوب یک طرف رئیس جمهوری در روسیه هست که از محبوبیتی بی نظیر در کشور خود برخوردار است و در طرف مقابل رئیس جمهوری سر کار خواهد آمد که مردم به اکراه به وی رای داده اند.

می توان گفت چند سال آتی دوره تک تازی روسیه در سطح بین المللی خواهد بود.چرا که معمولا اعتبار مسئولین کشورها به پشتوانه مردمی آنها است و وقتی رئیس جمهور روسیه از پشوانه بی همتای مردمی برخوردار باشد می تواند در همه مجامع بین المللی به این پشتوانه ببالد.

طی دو دهه اخیر ایالات متحده به کمک کشورهای اوروپای غربی تلاش کردند جایگاه بین المللی روسیه را تضعیف کنند و از همه خطوط قرمز و توافقاتی که با روسیه داشتند عبور کردند و انواع و اقسام فشار های اقتصادی را بر این کشور تحمیل کردند. اینان متصور بودند که می توانند به این روند تا نابودی روسیه ادامه دهند.

آنها به تجزیه اتحاد جماهیر شوروی راضی نبودند و خواهان تجزیه کل روسیه بودند و هستند اما با تدابیری که آقای پوتین و همپیمان وی یعنی آقای مدودف اتخاذ کردند آنها نه فقط توانستند از تجزیه روسیه جلوگیری به عمل آورند بلکه امروزه روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب ایالات متحده در جهان مجددا قد علم کرده و قطعا مردم روسیه این موارد را درک کرده اند که اینگونه به حزب حامی آقای پوتین رای می دهند.

مردم روسیه همچنین ثابت کردند که تصور غربی ها مبنی بر اینکه با تحریم می توانند رای مردم را به نفع خواسته خود تغییر دهند تصوری پوچ بیش نیست وبر عکس تصور آنها مردم روسیه بیش از پیش از دولت خود حمایت کردند.

شاید برخی آدم ها قابل خرید و فروش باشند ولی مردم فروشی نیستند.

اگر گریزی به ایران  بزنیم بد نیست به این مساله اشاره کنیم که مردم ایران هم بر اثر تحریم ها از نظام خود به حمایت پرداختند و این موارد (انتخابات روسیه و ایران) نشان می دهد که هرچه غرب بیشتر مردمان کشوری را در فشار قرار دهد این مردمان بیشتر پشت حکومت خود صف آرایی خواهند کرد.

با توجه به شرایط جدید قطعا رفتار روسیه در منطقه خاورمیانه نسبت به قبل به سمت حمایت از همپیمانان خود تغییر خواهد یافت و پیش بینی می شود که روسیه مخصوصا که توافق آتش بس توسط همپیمانان ایالت متحده نقض شد به همپیمانان خود کمک کند تا جنگ را با اقتدار نظامی خود فیصله دهند.

در مورد شرق اوروپا هم احتمالا روسیه نه فقط بر مواضع قبلی خود اصرار خواهد ورزید بلکه تلاش خواهد کرد غربی ها را وادار کند که به خطوط قرمز قبلی خود بازگردند و حق حقوق روسیه را رعایت کنند.

همچنین پیش بینی می شود با توجه به این موفقیت دولت روسیه در همه عرصه های بین المللی از شرق آسیا گرفته تا آمریکای لاتین نقش فعال تری داشته باشد.

در یک جمع بندی در مورد انتخابات دوما می توان گفت روسیه باز گشته و اینبار هم با پشتوانه حد اکثری مردم خود از دروازه های بزرگ باز گشته.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала