گزارش و تحلیل

چینی‌ها با هواپیمای اوکراینی کجا پرواز خواهند کرد؟

© REUTERS / Valentyn OgirenkoThe Antonov An-225 Mriya, the world's biggest aircraft, built in Ukraine during the Soviet era. Today the country's aviation industry is on the verge of collapse.
The Antonov An-225 Mriya, the world's biggest aircraft, built in Ukraine during the Soviet era. Today the country's aviation industry is on the verge of collapse. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش کانال خبری تلویزیون سی سی تی وی چین اعلام کرد که شرکت فضایی چین و واحد دولتی هواپیماسازی «آنتونوف» اوکراین قراردادی امضا کردند که مطابق آن چین حق مالکیت هواپیمای ترابری عظیم جثه «آنتونوف – 225 مریا» همراه با طرح ها و اسناد فنی آن را خواهد داشت.

نباید به گزارش های خبری ملایم درباره این معامله توجه کرد که در آن‌ها راجعبه سرمایه‌گذاری های چین در این پروژه و «تولید مشترک» این هواپما بوسیله اوکراین و چین سخن گفته می شود. موضوع سر خرید بزرگترین هواپیما در جهان و فناوری های ارزشمند مربوطه است. تنها یک فروند مریا در جهان وجود دارد.

هواپیمای عظیم جثه «آنتونوف — 225  مریا» که به اوکراینی معنای آرزو را دارد — هواگرد باری — ترابری توربوجت سنگین دارای بارگیری مافوق بالا است. طول آن 84  متر و ارتفاع 18 متر است. این هواپیما دارای 6 موتور دی- 18 تی است و دهانه بال 88/4  متر است. در داخل هواپیما می‌توان 80 دستگاه ماشین سواری را جا داد. بالای بخش باری هواپیما سالن مسافربری دارای گنچایش بیش از80 نفر وجود دارد. خدمه هواپیما 6 نفر است. سرعت حد اکثر پرواز 850 کیلومتر بر ساعت است. بارگیری حد اکثر — 250 تن و فاصله پرواز با بار — 4500 کیلومتر است. این بزرگترین هواپیمای باری جهان است.

این هواپیما در دفتر طراحی آنتونوف شوروی طراحی شد، زمانی که شوروی در حال اجرای برنامه ساخت کشتی فضایی رفت و بازگشت «بوران» بود که حکم جواب به شاتل آمریکایی را داشت. آنتونوف 225 برای حمل کشتی فضایی و موشک حامل از محل تولید تا پایگاه پرتاب لازم بود. همچنین قرار بود که کشتی فضایی نه از پایگاه زمینی بلکه از روی آنتونوف  225 در حال پرواز به فضا پرتاب شود.

ولی طرح های جسورانه مهندسان شوروی جامه عمل نپوشیدند — کشور شوروی فرو پاشید و طرح های فضایی موکول به بعد شدند. بوران چند سال پیش از فروپاشی شوروی در 1988  فقط یک پرواز را انجام داد. یک فروند آنتونوف 225 در خاک اوکراین ماند و از آن برای مدتی جهت حمل بار ها استفاده شد و بعد در فرودگاه پارکینگ شد و تنها در اوایل سال‌های 2000 بازسازی و استفاده از آن برای پرواز های بازرگانی شروع شد.

آنتونوف 225 هواپیمای منحصر بفرد که هیچ مشابهی در جهان ندارد  چرا به فروش رسید؟ ظاهراً دولت اوکراین که در حال بحران عمیقی قرار گرفته  دارد هر طوری شده برای تأمین بودجه خود پول جستجوی می کند. اوکراین امروزی قادر نیست مستقلانه پروژه های مقیاسی و دارای فناوری پیشرفته را پیاده کند. اقدام های کنونی طرف اوکراینی قابل فهم است: این کشور که نمی‌تواند از اموال موروثی شوروی سود ببرد، به فروش آن پرداخت.  یک چیز دیگر جالبتر است. این هواپیمای ترابری غول پیکر به چه درد چین می خورد؟

با در نظر داشت مشخصات آنتونوف 225 و هدف‌هایی که در حین ساخت آن دنبال می‌کردند می‌شورد حدس زد که چینی‌ها تنها به افزایش حمل هوایی بار ها علاقمند نبودند. امروز چین بلندپروازی های جهانی خود را کتمان  نمی‌کند و کاملاً امکان‌پذیر است که چین برای اجرای نقشه های خود در گوشه و کنار جهان به هواپیمای ترابری بسیار بزرگ احتیاج دارد.

اولاً، چین حضور خود در آفریقا را به شدت افزایش می‌دهد و برای حمل مقادیر زیاد بار به این منطقه و رساندن مثلاً مواد معدنی از آنجا، به چنین   هواپیما های عظیم جثه ای احتیاج پیدا کرده است.

چشم انداز کاربرد آنتونوف 225 در رشته نظامی نیز بسیار بالا و نامحدود است. این هواپیما قادر است تعداد زیاد پرسنل و تکنیک نظامی منتقل کند و به کمک آن می‌توان یگان های نظامی به بخش‌های دوردست جهان  ارسال کرد. این امکان  برتری استراتژیک چشمگیری را به چین خواهد بخشید.

و بلاخره نباید فراموش کرد که هدف ابتدایی ساخت «مریا» تسخیر فضای کیهان بود. چین با سرعت تمام به برنامه فضایی خود تحقق می بخشد و کی می‌داند که آیا این کشور بتواند پروژه هایی را عملی سازد که مهندسان شوروی در زمان خود موفق نشدند آن‌ها را پیاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала