گزارش و تحلیل

تحلیلگر سیاسی: وضعیت کنونی آمریکا کاملا غیر قابل پیش بینی است

© REUTERS / Kacper Pempel/Files هکرهای داعشی اطلاعات شخصی نظامیان آمریکایی را منتشر کردند
هکرهای داعشی اطلاعات شخصی نظامیان آمریکایی را منتشر کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های ایالات متحده باز هم انتخاب کنندگان را از «هکرهای روسیه» ترسانده و می‌گویند که مسکو به کمک آن‌ها سعی می‌کند بر انتخابات در آمریکا تأثیر بگذارد.

به عنوان نمونه؛ روزنامه واشنگتن پست در چند ماه اخیر یک سری مقالات را منتشر کرده که در آن‌ها سعی شده نشان داده شود «هکر های دولت روسیه شب و روز کار می‌کنند تا بر نتیجه اننخابات کنونی در آمریکا تأثیر بگذارند. ولی در هیچ یک از موارد، سندی مبنی براثبات این ادعا ارائه نشده است.

بوریس مژویف رئیس شورای تحریریه تارنمای «محافظه کاری سیاسی» در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک این موضوع را مطرح نمود که بحث پبرامون بحران سیستم دمکراسی در آمریکا است. به گفته وی اگر چنین بحرانی رخ دهد معمولاً به عامل خارجی اشاره می‌کنند و در انتخابات کنونی چنین عاملی — روسیه است. مژویف گفت:

«آنها نمی‌توانند چیز مشخص را بگویند و انگیزه‌های روسیه بر هیچ‌کس روشن نیست. هیچ‌کس یقیناً نگفته که روسیه با یکی از نامزدها روابط یا تماس های نزدیکی داشته و یا مسکو در پیروزی یکی از کاندیدها علاقه خاصی داشته باشد و این در حالی است که اصرار به حقیقی بودن چنین موضوعی بسیار بالا است. تمایل زیادی بر اثبات این موضوع وجود دارد که در این صورت نارسایی در سیستم آمریکایی نمایان خواهد شد. زیرا چیزی که حالا در کمپین انتخاباتی آمریکا می‌گذرد — پدیده بی سابقه است».

به عقیده وی اتهامات کنونی به روسیه اصلاً شایستگی بحث و بررسی ندارد. مژویف در ادامه گفت:

«در این مورد وقتی که یک کاندیدا قابل قبول محافل حکومتی نیست یا دیگری وضع مزاجی اش چندان خوب نیست وهمین امر ممکن است بر محبوبیت وی تاثیر بگذارد، نمی توان هر مسئله ای را به هکر ها و عوامل دیگر نسبت داد. به نظرم چنین موقعیتی در آمریکا غیر قابل دید پیش بینی بود. این موقعتی است که اصلاً احتمال داده نمی شود و در چنین شرایطی مسلماً روسیه را به همه چیز متهم می کنند».

وی در خصوص این اطلاع The Washington Post

گفته می شود، سرویس ویژه آمریکا رصد روسیه را به بالاتربن سطح پس از جنگ سرد خواهد رساند. به نوشته این نشریه سرویس های ویژه آمریکا قصد دارند رصد روسیه را در ابعاد و حوزه های مختلف افزایش دهند، منظور جاسوسی سایبری، سیستم‌های ماهواره ای و کار ماموران جاسوسی است. ولی تعداد کارشناسان آماده شده کافی نیست.

به عقیده این کارشناس روس، آمریکا از نظر وضعیت داخلی ضعیف از آب در آمده است. مژویف در پایان گفت:

«مسلم است که جاسوسی آمریکا با مشکلات متعددی روبرو است و رسانه‌های آمریکا نیز در این باره مطالب زیادی نوشته اند. به عنوان مثال در خصوص ارائه اطلاعات دروغین درباره سلاح های کشتار جمعی در عراق، مه به عبارت دیگر می توان گفت، این قضیه به نوعی شکست سازمان سیای آمریکا بود. پس از این آژانس امنیت ملی در برابر شرایطی قرار گرفت که حتی تعداد زیاد از افراد درباره این موضوع اطلاع می دادند. سرویس های ویژه آمریکا همواره دستخوش شکست های آشکار می شود. به این امر عامل سرسپردگی سیاسی نیز اضافه شده، یعنی لزوم بهره گیری از داده های اطلاعاتی سرویسهای ویژه در تصمیم گیری های سیاسی نیز نمایان شد. از سوی دیگرعامل مقاومت در برابر این سرپردگی یا وابستگی سیاسی نیز شکل گرفت و بسیاری از نمایندگان مطرح سیا به نوشتن کتاب‌هایی پرداختند که در آن به توصیف فشارهای وارده بر سرویس های ویژه امنیتی و اطلاعاتی پرداخته می شود. در نتیجه تمامی این نوافص و نارسایی‌ها موجب آن شد که آمریکا در وضعیت ضعف داخلی قرار گیرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала