گزارش و تحلیل

روسیه فلوکس و تیگر - تازه ترین سلاح های خود را رونمایی کرد

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Международный военно-технический форум "Армия-2016". День пятый
Международный военно-технический форум Армия-2016. День пятый - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دفاع روسیه از 6 تا 11 سپتامبر همایش بین‌المللی نظامی – فنی «ارتش- 2016» برگزار کرد و در آن نمایندگان سازمان های علمی، واحد های نظامی – صنعتی و مصرف کنندگان تسلیحات و خدمات نظامی و سرویس های دارای هدف دوگانه از روسیه و خارج سهم گرفتند

این همایش در استان مسکو در پارک نظامی — تمرینی «میهنپرست» برگزار شد و بیش از نیم میلیون نفر از این اقدام دیدن کردند

در آن هیات های نمایندگی بیش از 80 کشور که 35 از آن‌ها نمایندگان رسمی بودند حضور داشتند و در راس آن‌ها ارتشیان عالی رتبه قرار داشتند.

مهمانان این همایش در مساحت بیش از 500 متر مربع تعداد زیاد تکنیک های پیشرفته نظامی تماشا کردند و در برتری خصوصیات تکنیک روسی یقین حاصل کرده و خواستند آنرا خریداری کنند و در نتیجه در جریان این همایش حدود دو میلیارد دلار قرارداد در باره خرید بسته شد.

این تعجب‌آور نیست زیرا از میان 11 هزار نمونه تکنیک نظامی نمایشی انواع بی همتای اسلحه هم وجود داشت.

از میان تازگی‌های بسیار جالب «ار پی کا — 16» مسلسل سبک قابل حمل است که از نظر وزن و دقت تیراندازی مشابهی در جهان ندارد. بعلاوه این مسلسل دارای امکان نصب چند نوع لوله ها می‌باشد که هدف آن انجام وظایف جنگی متفاوت است. کنسرن کلاشنیکف که این سلاح را طرحریزی کرده به در یافت جایزه اصلی همایش «ارتش- 2016» سرافراز شد.

سلاح دیگر آینده دار نمایشگاه، دستگاه توپخانه «فلوکس» بروی کامیون زرهی همه جارو، مسلح به توپ 120 میلیمتری است. مسافت تیراندازی آن تا 10 کیلومتر است. فلوکس آخرین دستاورد تکنیکی در پیشبرد اینگونه دستگاه‌ها است و سه نوع توپخانه را در خود ادغام کرده است — سلاح دورزن، هویتزر و مین انداز.

بالگرد خوب آشنا شده روسی ام آی — 8 که از شهرت شایسته در جهان برخوردار است به شکل آرکتیکی و با مارک MI-8ATSH-VA رونمایی شد. این دستگاه قادر است در شرایط سرمای 40 درجه‌ای وظایف رزمی انجام دهد.

در این نمایشگاه به تکنیک های روبات دار هم توجه فراوانی شده بود. مثلاً نفربر زرهپوش «تیگر» بدون راننده و دارای اداره از فاصله دور و نیز روبات کوچک به نام «همرزم» دارای حرکت زننجیری و ارتباط رادیویی حفاظت شده و سیستم اداره کامپیوتری و وسایل کشف، شناسایی و پیگرد دشمن. از این روبات می‌توان هم برای شناسایی و هم برای حمایت رزمی از پرسنل استفاده کرد.

یک تازگی دیگر پر سروصدا — روبات رزمی زنجیردار «اوران — 9» است. این خودرو 10 تنی مجهز به توپ 30 میلیتری، 4 موشک ضد تانک، سامانه های پدافند هوایی و مسلسل است و قادر است در فاصله‌ای تا 3 کیلومتر بطور مستقل عمل کند.

ولی کار این همایش تنها به رونمایی انواع و اقسام تیکنیک نظامی محدود نشد. در جریان آن برنامه علمی — بازرگانی اجرایی شد و در حین آن هزاران نفر از خبرگان نظامی جهان گرایش های جدید در پیشرفت تسلیحات و تاکتیک نیروی زمینی، ناوگان و نیروی هوافضا را بررسی کردند.

این همایش برای دومین بار برگزار شد لیکن به گفته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه «نتایج آن بطور مقتع نشان می‌دهد که این اقدام به یکی از نمایشگاه های اصلی تسلیحات و تکنیک نظامی در جهان مبدل شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала