روحانی: مشکل با عربستان تنها در مسئله حج نیست/ عربستان با حمایت از تروریسم خون مردم بی گناه را می ریزد

© REUTERS / Ahmad Masoodاقدامات کنترلی بیشتر بر مراسم حج توسط مقامات سعودی
اقدامات کنترلی بیشتر بر مراسم حج توسط مقامات سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس‌ جمهوری با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت‌الله الحرام، تصریح کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، اظهارداشت: دولت سعودی که با مانع تراشی ، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرائم گذشته ، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.

دکتر روحانی، ماه ذی‌الحجه را یادآور شهادت مظلومانه حجاج بیت الله الحرام در مناسک حج سال گذشته توصیف کرد و اظهارداشت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی‌تدبیری و بی کفایتی افرادی که مسئولیت حج  را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناک و دردناک برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی که برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر کرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی،  نظاره‌گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه اساس برگزاری مناسک حج برای عظمت دنیای اسلام است، گفت: مراسم حج غیر از عبادت خدای بزرگ، ایامی است که باید منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود، در مقابل دیدگان جهانیان قرار بگیرد اما متأسفانه در بسیاری از سال‌های ایام حج بویژه سال گذشته نه تنها شاهد ایفای منافع جهان اسلام و اهداف بلندی که قرآن مجید برای مناسک حج مشخص می‌کند نبودیم، بلکه با کمال تاسف ، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفتند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: کسانی که در دنیا به واسطه الحرمین الشریفین القاب زیبایی برای خود کسب کردند، باید بدانند که وظیفه اولیه آنها احترام واقعی به حرم های شریف و زائرین حرمین است و یکی از وظایف اولیه آنها ایجاد امنیت و آسایش برای حجاج می‌باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده است در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.

رییس‌ جمهوری با اظهار تأسف از اینکه پیکر شهدای مراسم حج پارسال در بسیاری از کشورها تحویل داده نشد و تنها جمهوری اسلامی ایران با تلاش و اقدامات سیاسی پیکر حجاج شهید خود را به کشور بازگرداند، گفت: در این راستا تلاش و پیگیری مسئولین حج، وزارتخانه‌های خارجه، بهداشت و ارشاد اسلامی و نیز رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در مجموع زمینه‌ای را فراهم کرد که پیکر حجاج کشورمان شناسایی و به کشورمان بازگردانده شده و این شهدای عزیز مورد تجلیل به حق مردم قرار گیرند.

دکتر روحانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولین و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهد گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی  به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان  و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

دکتر روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

دکتر روحانی تأکید کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر حمایت از مسلمانان و مظلومین در سراسر جهان و امنیت منطقه همانطوری که همواره فعال بوده، به راه خود ادامه خواهد داد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد امنیت همه کشورهای منطقه، خاورمیانه و بویژه عراق، سوریه و یمن و نیز شاهد مراسم حج باشکوهی در شأن دنیای اسلام و در چارچوب آیات و آموزه‌های قرآن مجید و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) باشیم.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور، اظهار داشت: ایثار و فداکاری‌های انجام شده در روز 17 شهریور، نقطه آغازینی در شتاب‌بخشیدن به حرکت مردم به منظور پیروزی انقلاب اسلامی بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه نهضت اسلامی از سال 41 تا 57 دارای نقاط عطف فراوانی بوده است، گفت: یکی از روزهای تاریخی که در آن مردم ایثار، فداکاری و مقاومت بی‌نظیری نشان دادند در روز 17 شهریور بود و حوادث آنروز شرایط خاصی را به انقلاب بخشید و موج جدیدی را برای ایستادگی مردم در برابر رژیم سفاک سابق بوجود آورد و در نهایت شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.

 

رییس‌ جمهوری افزود: یاد و خاطره شهدای میدان ژاله (هفدهم شهریور) و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدواریم همه بتوانیم پاسدار خون شهیدان‌مان باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала