خروج بازار مسکن از رکود و احتمال رشد قیمتها

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEنمایی از رشته کوه البرز در شمال تهران
نمایی از رشته کوه البرز در شمال تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازار مسکن که این روزها در تب سیاست های تسهیلات دهی برای خروج از رکود به سر می برد برخی نگرانی ها از افزایش یک باره قیمت ها در نتیجه تزریق منابع به این بازار را نیز تحمل می کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خانه ملت: رکود بازار مسکن این روزها بسیاری از مشاغل را نیز درگیر کرده و به خواب زمستانی کشانده به گونه ای که نه خرید و فروشی در بازار وجود دارد نه ساخت و سازی که از تبع آن فروش مصالح و بازارهای مشابه آن رونق بگیرد.

در میان مشکلاتی که رکود بر بازار مستولی کرده نگاه مسئولان در جهت رفع این مشکلات ارایه تسهیلات مسکن بوده که این تسهیلات نیز دغدغه های دیگری بر مردم از جمله سود بالای تسهیلات که اکنون تا حدودی کاهش یافته و همچنین فروش اوراق و ودیعه گذاری و مشکلات پیرو آن را ایجاد کرده است.

هر چند مردم امیدوار به سیاست ارایه تسهیلات از سوی دولت و رونق بازار مسکن هستند اما برخی اما و اگرها در این میان همچون پرداخت تسهیلات پس از مدت شش یا یک سال ودیعه گذاری یا فروش اوراق با قیمتی بیش از حد واقعی امید آن ها را به ناامیدی بدل کرده است زیرا آن ها نگران این هستند که با پرداخت تسهیلات پس از یک سال ودیعه گذاری امکان رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید آن ها دور از ذهن نیست.

 بازار مسکن که سکونی غیرقابل باور را در سال های اخیر تجربه کرده هر لحظه امکان خروج از رکود و رشد یک باره نرخ ها را نیز به زعم بسیاری از کارشناسان در خود دارد که در صورت رشد قیمت ها باز هم دست برخی اقشار جامعه برای خرید خانه کوتاه خواهد شد. بازار مسکن به عقیده بسیاری از متخصصان این حوزه ملتهب از سیاست گذاری های بعضا غلط و همچنین عرضه و تقاضای دور از تعادل است که برای خروج از رکود فعلی نیازمند همسو ساختن تقاضا با میزان عرضه است که تنها راه حل این مهم تشویق ساخت و ساز و رشد عرضه مسکن است.

خبرگزاری خانه ملت در گفت وگویی با برخی از نمایندگان مجلس ضمن بررسی چرایی وضعیت کنونی بازار مسکن پیش بینی نمایندگان از آینده این بازار را جویا شده است که در ذیل می خوانید:

رضایی کوچی: بازارمسکن در رکودی بی سابقه به سرمی برد/ کاهش دوباره نرخ سود تسهیلات مسکن ضروری است

محمدرضا رضایی کوچی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید برضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن همسو با تورم،گفت: ارایه تسهیلات مسکن با لحاظ ودیعه نزد بانک ها پس از یک سال باید همسو با نظارت های دقیق باشد تا به افزایش یک باره نرخ مسکن منجر نشود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ارایه تسهیلات ارزان قیمت و کاهش نرخ سود بانکی در این زمینه فرصت خوبی برای خانه دار شدن مردم است، افزود: در کنار کاهش نرخ سود تسهیلات،وزارت راه و شهرسازی باید بر روند قیمت ها در بازار مسکن نظارت داشته باشد تا با افزایش تقاضا رشد قیمت ها رخ ندهد.

ارایه تسهیلات مسکن به سمت نوسازی و ساخت وساز در بافت فرسوده هدایت شود

رضایی کوچی با بیان اینکه باید ارایه تسهیلات مسکن به سمت نوسازی و ساخت وساز در بافت فرسوده هدایت شود، تصریح کرد: باید با افزایش ساخت و ساز تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد کرد که نتیجه آن بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد بود.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن باید بازهم روند کاهشی داشته باشد،افزود: با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن تا مرز نرخ تورم بازار مسکن به ثبات قیمتی نزدیک خواهد شد.

بازار مسکن درحال حاضر در رکودی بی سابقه به سر می برد

وی با بیان اینکه بازار مسکن درحال حاضر در رکودی بی سابقه به سرمی برد،گفت: ارایه تسهیلات مسکن راهکاری برای خروج از رکود فعلی بوده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: با قرار گرفتن مسکن در حیطه کالاهای مصرفی،به طورحتم بهبود وضعیت قیمتی آن را شاهد خواهیم بود.

فرج الله رجبی: بازارمسکن رشد یک باره قیمت را تجربه نمی کند/ ایجاد تحرک در بازار مسکن راهکار فرار از رکود

فرج الله رجبی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن،گفت:تمام تدابیر در نظرگرفته شده در بحث ارایه وام مسکن برای ایجاد رونق در این بازار بوده است.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود موجود در بازار مسکن بسیاری از مشاغل را با مشکل مواجه کرده است، افزود: ارایه تسهیلات مسکن با هدف ایجاد رونق در بازار بوده اما با توجه به شرایط آن برخی مشکلات نیز وجود دارد.

افزایش قیمت مسکن با پیش بینی دقیق و ایجاد سازوکار مناسب رخ نخواهد داد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سود وام مسکن کاهش یافته اما یک سال پس از ودیعه گذاری امکان دریافت تسهیلات وجود دارد نگرانی از افزایش قیمت مسکن وجود دارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم،گفت: در بحث تسهیلات مسکن شاید کاهش نرخ سود امری مثبت باشد؛اما ارایه تسهیلات پس از یک سال ودیعه گذاری با احتمال افزایش قیمت مسکن نگرانی هایی را درپی دارد.

رجبی با تاکید براینکه باید سیاست ها در بحث مسکن به کاهش رکود در این بازار منجر شود،افزود:رونق ساخت و ساز به افزایش تقاضا و در نتیجه بهبود وضعیت بازار مسکن منجر خواهد شد.

دولت باید با سیاست گذاری مشخص نرخ مسکن را ثابت نگه دارد

وی با بیان اینکه دولت باید با سیاست گذاری مشخص نرخ مسکن را ثابت نگه دارد،تصریح کرد:با برنامه ریزی دقیق می توان از رشد یک باره نرخ ها در بازار مسکن جلوگیری کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:دولت باید با پیش بینی تاخیر در ارایه تسهیلات مسکن از افزایش قیمت ها دراین بازار جلوگیری کند.

بازارمسکن درحال حاضر نیازمند ایجاد تحرک و پویایی است

وی با تاکید براینکه بازارمسکن درحال حاضر نیازمند ایجاد تحرک و پویایی است،گفت:با ارایه تسهیلات تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافته و به این ترتیب رکود بازار کاهش خواهد یافت.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،کنترل قیمت ها در بازار مسکن نباید در سایه خروج از رکود مورد غفلت واقع شود.

مجید کیان پور: افزایش قیمتی در بحث مسکن تا دو سال آینده نخواهیم داشت/ ضرورت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا مسکن

مجید کیان پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به ارایه تسهیلات مسکن،گفت:بهترین راهکار برای اینکه ارایه تسهیلات به خانه دار شدن مردم منجر شود؛خروج مسکن از حیطه کالاهای سرمایه ای است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه مسکن باید به عنوان کالای مصرفی در معرض استفاده قرار بگیرد،افزود: ایجاد تعادل درعرضه و تقاضای مسکن به ایجاد ثبات قیمتی در این بازار کمک می کند.

ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن از جهش قیمتی در این بازار جلوگیری می کند

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه ایجاد تعادل درعرضه و تقاضای مسکن از جهش قیمتی در این بازار جلوگیری می کند،تصریح کرد:قیمت مسکن در شرایط فعلی تحت تاثیرعوامل متعددی است که با کنترل آن ها ثبات قیمتی آسان خواهد بود.

کیان پور با بیان اینکه بازار مسکن و رشد قیمت های آن معلولی از نرخ سود تسهیلات،قیمت ارز و همچنین ارزش پول ملی کشور است،گفت: تنظیم بازار مسکن باید با درنظرگرفتن این مولفه ها و ایجاد ثبات در آن ها پیگیری شود.

این نماینده مردم درمجلس هم،با اشاره به برخی نگرانی ها در خصوص اینکه با ارایه تسهیلات پس از یک سال ودیعه گذاری نرخ مسکن نیز افزایش خواهد یافت و قدرت خرید مردم اجازه خانه دارشدن را به آن ها نخواهد داد،افزود: طبق پیش بینی های انجام شده تا دو سال آینده ما هیچ جهش قیمتی در بازار مسکن به طور محسوس نخواهیم داشت.

 

 

 

70 درصد هزینه خرید مسکن باید با سیاست گذاری های صحیح پوشش داده شود

کیان پور،ادامه داد:سیاست گذاری ها در بحث ارایه تسهیلات مسکن باید به گونه ای باشد که 70 درصد هزینه خرید آن را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه معقول بودن نرخ تسهیلات مسکن می تواند به خانه دار شدن دهک های مختلف جامعه کمک کند، ادامه داد: دولت برای خانه دارکردن مردم باید به نسخه های متفاوت در شهرهای مختلف اکتفا کند.

 

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:شهرها و استان های مختلف کشور نیازمند برنامه ای جداگانه برای بحث خروج مسکن از رکود دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала